Jeg hadde tenkt å reparere noen vegger i kjelleren der pussen har løsnet, samt pusse om eller slemmemure veggene i et kjellerrom.
Er ganske sikker på at pussen som sitter på veggene som jeg skal reparere er kalkpuss, så de hadde jeg tenkt å fikse med det samme.
Huset er bygget i 1945 og kjellerveggene er murt med tegl. Kjelleren er nylig drenert og gulvisolert.
Nå til mine spørsmål.
1. Stemmer det at man ikke kan male med silikatmaling på kalkpuss innendørs?
2. Er hus fram til 40-tallet både murt og pusset med kalkmørtel, eller inneholder mørtelen mellom teglene noe sementmørtel?
3. Hvis jeg skal forbedre teglfugene i en kjellervegg og deretter slemme veggen, hvilken mørtel anbefales for fuging respektive slemming?
4. Det jeg kan se i kjellertrappen er at pussen som sitter over markoverflaten virker å være av et grovere slag. Pleide man å bruke finere kalkpuss i kjelleren og grovere kalkpuss over marknivå?
Takk på forhånd
Er ganske sikker på at pussen som sitter på veggene som jeg skal reparere er kalkpuss, så de hadde jeg tenkt å fikse med det samme.
Huset er bygget i 1945 og kjellerveggene er murt med tegl. Kjelleren er nylig drenert og gulvisolert.
Nå til mine spørsmål.
1. Stemmer det at man ikke kan male med silikatmaling på kalkpuss innendørs?
2. Er hus fram til 40-tallet både murt og pusset med kalkmørtel, eller inneholder mørtelen mellom teglene noe sementmørtel?
3. Hvis jeg skal forbedre teglfugene i en kjellervegg og deretter slemme veggen, hvilken mørtel anbefales for fuging respektive slemming?
4. Det jeg kan se i kjellertrappen er at pussen som sitter over markoverflaten virker å være av et grovere slag. Pleide man å bruke finere kalkpuss i kjelleren og grovere kalkpuss over marknivå?
Takk på forhånd
Svar på spørsmål 2
Det er sannsynlig at ditt hus er både murt og pusset med en KC-mørtel, dvs man hadde både kalk og sement i mørtelen.
Med tanke på at det var krig, er det antagelig ganske lite sement.
En vanlig mørtel hadde 35% sement og 65 % kalk.
Men det kan være enda mindre sement.
Det er sannsynlig at ditt hus er både murt og pusset med en KC-mørtel, dvs man hadde både kalk og sement i mørtelen.
Med tanke på at det var krig, er det antagelig ganske lite sement.
En vanlig mørtel hadde 35% sement og 65 % kalk.
Men det kan være enda mindre sement.
Ok. Jeg trodde ikke at KC-bruk begynte å brukes før ved 1950.
Men hvis det er tilfelle er vel kalkpuss å foretrekke også til fuging, slemming eller eventuelt pussing.
Når jeg leser på nettet finner jeg mange fordeler med kalkmørtel. Men hvis det er så bra, hvorfor gjøres så mange reparasjoner og renovasjoner med KC-bruk og hardere sementmørtel i dag?
Men hvis det er tilfelle er vel kalkpuss å foretrekke også til fuging, slemming eller eventuelt pussing.
Når jeg leser på nettet finner jeg mange fordeler med kalkmørtel. Men hvis det er så bra, hvorfor gjøres så mange reparasjoner og renovasjoner med KC-bruk og hardere sementmørtel i dag?
Har du sett noe kalkmørtel på en vanlig byggemarked?
Det er trolig best å bruke en luftkalkmørtel for dine reparasjoner, men man må ta seg til en spesialhandel eller bestille for å få tak i det. Dyrt dessverre...
Jeg har sett hvordan en hard mørtel løsner etter noen år når man gjør feil...
Det er trolig best å bruke en luftkalkmørtel for dine reparasjoner, men man må ta seg til en spesialhandel eller bestille for å få tak i det. Dyrt dessverre...
Jeg har sett hvordan en hard mørtel løsner etter noen år når man gjør feil...
Jeg har da kjøpt kalkmørtel på både K-Rauta og Bolist. 125:- tror jeg det kostet sist for 25kg.Eld skrev:
Angående spørsmålene:
1) Jeg fikk anbefalingen om å ikke bruke silikatmaling på mine kalkpussede vegger. Jeg brukte kalkmaling som jeg blandet selv, litt klissete å holde på med, men veldig billig.
2) Min kjeller fra -49 er da murt med betonghullstein og kalkmørtel.
Takk for deres svar
Eld: Hva er forskjellen på kalkmørtel og luftkalkmørtel?
scim: Angående kalkfargen, avgir den kalk og farger av seg om man rører ved den? Går det an å få den i andre lyse farger mer enn hvit (typ beige)?
Eld: Hva er forskjellen på kalkmørtel og luftkalkmørtel?
scim: Angående kalkfargen, avgir den kalk og farger av seg om man rører ved den? Går det an å få den i andre lyse farger mer enn hvit (typ beige)?
Klikk her for å svare