Har litt spørsmål angående saging....

Har felt noen furutrær på tomten i dag, og tenkte få de saget opp... Men lurer på hvor mye man får ut av en furu?

Skal bygge garasje i løsvirke, ca 7x10 m, mansardtak, 2,5m takhøyde.

Hvor mange normalt store furutrær kan det tenkes å gå til stommene? Hvilke dimensjoner og lengder er smartest å sage opp?

Litt uklare spørsmål, men jeg er nybegynner på området...

Mvh
Tobbe
 
Dessverre kan jeg ikke svare... men jeg er enig i spørsmålet :D
For min del er det en skikkelig vebod som skal bygges.
 
Kommer an på maskinutrustningen din, jeg ville ha kjørt det meste i 5.40 lengder og kantet to tommers planker med maks bredde.
Med en god byggsag kan du deretter kløyve det du trenger.
Er det bra furu så kan det lønne seg å bytte med sagens eier slik at du får mer gran siden furu er bedre som møbelvirke.

/Kent
 
Du kanskje kan sage opp alt sammen til ved. Og så selge det og kjøpe det du trenger. Men jeg ville satset på brede planker som man deretter kløyver selv. Og det der med å bytte til gran er jo en god idé. Det passer jo bedre til panelen.
 
Brede planker virker jo smart... Skal sjekke opp det der med gran, kan eventuelt hogge litt skog på svigerfars mark, kanskje skulle ta med noen graner derfra...

Skal ringe rundt i morgen og sjekke om det finnes noen som vil sage det opp for en billig penge...

Takk for svarene! (men tar gjerne imot flere tips ;))

Mvh
Tobbe
 
Problemet er bare at en gårdstall (eller gran) kan inneholde spiker. Å sende en slik gjennom et sagverk kan være mye dyrere i form av et ødelagt sagblad enn det man sparer på virket.

Sag kun virke som du vet er fritt for spiker! Ellers kan det bli dyrt. Har selv fått en hel del tømmer saget og selv om jeg har hugget virket i skogen har det skjedd at det har vært spiker med.

/Jögga
 
hei, jeg er også særlig interessert i den opprinnelige problemstillingen....

Hva er den omtrentlige kostnaden for å få tømmeret saget opp....eller lønner det seg å kjøpe en "logosol" (eget minisagbruk)?

Hvor mye tømmer får jeg omtrent ut av en furu på la oss si 20 m, 25 cm i diameter?

takk til alle som svarer :)
 
Om man vil sage selv, våger jeg påstå at det som lønner seg best er å sage opp de grove dimensjonene i egen regi og kjøpe de klenere. Dels fordi de grove er dyre å kjøpe, mindre kompliserte å sage, samt tar mindre tid å sage. Klenere dimensjoner derimot tar evigheter å sage, vrir seg mye, gir mer spill i form av spon og koster ikke mye å kjøpe.
 
Har ringt rundt til noen her i området, fått pris på 275kr/tim + hjelpered for ca 100 kr/tim. Høres vel ganske rimelig ut, nå skal jeg bare prøve å få noen til å kjøre det vekk...

Tar gjerne imot flere tips og synspunkter! ;)

Mvh
Tobbe
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.