Rotete uteområde med verktøy og materialer spredt på en terrasse. Armeringsnett er festet til trestolper. Solskinnsdag og arbeid pågår.
Skikkelig rotete på bildet, men sånn gjorde jeg det. Boret med et 10 mm trebor for armeringsnettet sitt pinner. Litt pirkete men det ble skikkelig bra faktisk.

Sykt, men jeg kan fortsatt huske hvor utrolig varmt det var den dagen da jeg tok det bildet.

• Liker
tobiast
  • Laddar…
Et annet alternativ som jeg ikke har lest her er å ta 2 stk 45x95 lekter, dvs. at man klemmer fast armeringsjernet mellom disse 2.

Sett den fremre, skru i en eller 2 skruer så du kan henge på armeringsnettet og deretter skruer du fast neste lekt bakfra.

J Jarlsgård skrev:
Et annet alternativ som jeg ikke har lest her er å ta 2 stk 45x95 regler, dvs at man klemmer fast armeringsjernet mellom disse 2.

Sett den fremre, skru inn en eller 2 skruer så du kan henge på armeringsnettet og deretter skrur du fast neste regel bakfra.
Du mener som i #11? ;)

• Liker
OlaF
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Du mener som i #11? ;)
Ja, prinsippet er det samme men i stedet for stolpe og man deretter setter på 45ere som klemmer nettet så kjører man med doble 45x95 ist og trenger følgelig ikke ha 45erne :)

70-stolper er tilstrekkelig i de fleste tilfeller styrkemessig da det er stolpefundamentet som er viktigst, men de kan se spinkle ut utseendemessig. Tenk deg at espalieret blir overvokst med den tyngden det gir, litt regn og deretter vind så blir det et vindfang om det er i utsatt posisjon.

A AndersS skrev:
70-stolper holder i de fleste tilfeller styrkemessig da det er stolpestøtten som er viktigst, men de kan se spinkle utseendemessig ut. Tenk deg at espalieren blir overgrodd med den tyngden det gir, litt regn og deretter vind så blir det en vindfanger hvis det er på et utsatt sted.
Ok, bra, jeg klarer ikke å finne noen 90x90 pilarer og 90x90 stolpene er mye dyrere enn 70x70. Utseendet spiller mindre rolle i lengden for de blir vel overgrodde, men tenkte også på om det blir tungt ved regn og vind.

Må man helle betong rundt pilarene eller holder det å grave dem ned?

Kan du ikke kjøre på jordankere så slipper du fundament?

mexitegel mexitegel skrev:
Kan du ikke kjøre på jordankre så slipper du fundament?
Jeg antok at jordankre ikke var tilstrekkelig "sterke", tror du at det funker? Hadde blitt mye lettere og dessuten billigere enn fundament.

Kommer også an på hvor høy du lager espalier og at du får ned jordanker, dvs ikke for mye stein. Har forsøkt å bruke modellen av jordanker man slår ned med kryssutforming i steinete mark og måtte gi opp.
Skiller knapt i pris ca 50:- for jordanker og støtte 75:- det er jo ingen forskjeller å regne med.

A AndersS skrev:
Avhenger også av hvor høy du lager espalieren og at du får ned jordankre, dvs ikke for mye stein. Har forsøkt å bruke modellen av jordankre man slår ned med kryssutforming i steinete jord og måtte gi opp.
Skiller knapt i pris ca 50:- for jordankre og fundament 75:- det er jo ingen forskjeller å regne med.
Espalieren tenkte jeg skulle være 166 cm høy og jorden ankrene skal ned i er gammel åkermark så det er leirjord (tror jeg). Har slått ned ankere når jeg bygde "gjerde" rundt søppelkassene og de gikk ned uten (større) problemer.

Kostnaden skiller ikke mye, men hvis det ikke er steinete jord så er det jo enklere med jordankere.

Vi har et armeringsnett som riktig nok står vindbeskyttet og ikke fullt med eføy, men det står med 45x45 stolper og ankere.

Nå er vi i gang! Kjøpt 500 mm plinter som kommer til å bli skikkelig slitsomme å grave ned.
Så ble det 95 mm stolper og 2300 mm mellom stolpene.

Har revet ned det gamle gjerdet.
Hage med en trillebår, gule blomster, fjernet gjerde og løse planker på gresset foran en hekk og hus i bakgrunnen.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Trenger nettet å henge i noe i det hele tatt hvis man klemmer det fast rundt omkring? Det skal vel være hvis man ikke vil ha det ned i bakken.
Akkurat, det er bare for å få det opp fra bakken. Ellers holdes det jo fast av listene.

Om du bekymrer deg for gravingen, ofre en isbor som du borer for hånd med. Alternativt lei en motorisert jordbor på bauhaus el tilsvarende. Supersmidig. Har testet begge varianter. Verdt hver eneste krone.
Kommer aldri til å grave pilar igjen med spade og spett om det ikke er for steinete for bor.
Småfiks å deretter gjøre hullet større om jordboren ikke passer til din pilar i dimensjon fra start, men ingenting mot å grave alt fra start.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.