14.477 lest ·
34 svar
14k lest
34 svar
Spor i impregnerte stolper

Skikkelig rotete på bildet, men sånn gjorde jeg det. Boret med et 10 mm trebor for armeringsnettet sitt pinner. Litt pirkete men det ble skikkelig bra faktisk.
Sykt, men jeg kan fortsatt huske hvor utrolig varmt det var den dagen da jeg tok det bildet.
Et annet alternativ som jeg ikke har lest her er å ta 2 stk 45x95 lekter, dvs. at man klemmer fast armeringsjernet mellom disse 2.
Sett den fremre, skru i en eller 2 skruer så du kan henge på armeringsnettet og deretter skruer du fast neste lekt bakfra.
Sett den fremre, skru i en eller 2 skruer så du kan henge på armeringsnettet og deretter skruer du fast neste lekt bakfra.
Holder det med 70x70 stolper? Kan man ha et mellomrom på dem på 225cm (som i denne guiden: https://www.hemtrevligt.se/husohem/artiklar/tradgard/20170802/lat-staketet-gronska/)?
70-stolper er tilstrekkelig i de fleste tilfeller styrkemessig da det er stolpefundamentet som er viktigst, men de kan se spinkle ut utseendemessig. Tenk deg at espalieret blir overvokst med den tyngden det gir, litt regn og deretter vind så blir det et vindfang om det er i utsatt posisjon.
Ok, bra, jeg klarer ikke å finne noen 90x90 pilarer og 90x90 stolpene er mye dyrere enn 70x70. Utseendet spiller mindre rolle i lengden for de blir vel overgrodde, men tenkte også på om det blir tungt ved regn og vind.A AndersS skrev:
Må man helle betong rundt pilarene eller holder det å grave dem ned?
Kommer også an på hvor høy du lager espalier og at du får ned jordanker, dvs ikke for mye stein. Har forsøkt å bruke modellen av jordanker man slår ned med kryssutforming i steinete mark og måtte gi opp.
Skiller knapt i pris ca 50:- for jordanker og støtte 75:- det er jo ingen forskjeller å regne med.
Skiller knapt i pris ca 50:- for jordanker og støtte 75:- det er jo ingen forskjeller å regne med.
Espalieren tenkte jeg skulle være 166 cm høy og jorden ankrene skal ned i er gammel åkermark så det er leirjord (tror jeg). Har slått ned ankere når jeg bygde "gjerde" rundt søppelkassene og de gikk ned uten (større) problemer.A AndersS skrev:Avhenger også av hvor høy du lager espalieren og at du får ned jordankre, dvs ikke for mye stein. Har forsøkt å bruke modellen av jordankre man slår ned med kryssutforming i steinete jord og måtte gi opp.
Skiller knapt i pris ca 50:- for jordankre og fundament 75:- det er jo ingen forskjeller å regne med.
Kostnaden skiller ikke mye, men hvis det ikke er steinete jord så er det jo enklere med jordankere.
Vi har et armeringsnett som riktig nok står vindbeskyttet og ikke fullt med eføy, men det står med 45x45 stolper og ankere.
Vi har et armeringsnett som riktig nok står vindbeskyttet og ikke fullt med eføy, men det står med 45x45 stolper og ankere.
Om du bekymrer deg for gravingen, ofre en isbor som du borer for hånd med. Alternativt lei en motorisert jordbor på bauhaus el tilsvarende. Supersmidig. Har testet begge varianter. Verdt hver eneste krone.
Kommer aldri til å grave pilar igjen med spade og spett om det ikke er for steinete for bor.
Småfiks å deretter gjøre hullet større om jordboren ikke passer til din pilar i dimensjon fra start, men ingenting mot å grave alt fra start.
Kommer aldri til å grave pilar igjen med spade og spett om det ikke er for steinete for bor.
Småfiks å deretter gjøre hullet større om jordboren ikke passer til din pilar i dimensjon fra start, men ingenting mot å grave alt fra start.