Hei,

Har fått i oppdrag av fruen å bygge et armeringsnetting-gjerde der eføy også kan vokse. Har sett rundt på nettet for litt forskjellige løsninger og kommet frem til at det blir aller penest hvis man freser et spor i stolpen der man trykker inn enden på armeringsnettingen.

Men da slo tanken meg, er det dumt å spore/frese i impregnert stolper? Tenker at man kanskje drastisk reduserer levetiden ved at råte oppstår raskere.

Hvordan gjorde dere når dere bygde armeringsnetting-gjerde?

Bilde på tenkt sluttresultat:

Armeringsnettstaket med klatremurgrønn, delvis dekket med grønn vegetasjon. Ligger ved en velholdt hage med busker og gressplen.

Har sett slike med ferdige spor, husker bare ikke hvilken trelast det var.

Er det ikke bedre å bore hull for de utstikkende pinnene? Kun et spor kommer ikke til å fungere.

D Daniel 109 skrev:
Er det ikke bedre å bore hull for de utstikkende pinnene? Kun et spor kommer ikke til å funke.
Nja, oppover kommer det til å stikke ut pinner, men det vil bli en hel "stav" som ligger mot stolpen. Det avhenger så klart også av hvordan man kapper nettet!

Skal sjekke om det allerede finnes spor i stolpene. Bra idé!

Er ikke det litt overarbeidet? Etter noen år burde jo eføyen dekke stolpene mer eller mindre helt og holdent.

Hva tenkte du deg for dimensjoner på stolpene? Kan det ikke bli "tilstrekkelig bra" å bare ta to impregnert bjelker eller terrassebord, sette dem på hver sin side av armeringsnettet og dra en skrue gjennom? Så krone med en liten hatt eller overligger.

Alternativt å bare sette stolper og skru fast armeringsnettet på baksiden dersom man absolutt ikke trenger å ha en pen bakside på gjerdet.

Beste svar

Spik med kraftige merke hvis du har en side som ikke synes er en vanlig måte. Men de vil uansett bli overgrodde så ingen vil se dem.

Det blir 70 eller 95 stolper. Har ikke bestemt meg ennå.

Men det høres ut som at jeg overarbeider det i og med at eføyen kommer til å dekke det i fremtiden.

Takk for bra svar! (y)

Jeg hadde 90 stolper og satte 45 lister på som jeg satte armeringsnettet i mellom og dro bare skruer gjennom.

Plantene kommer jo til å dekke stolpene, så jeg tror ikke det ser rart ut. Dessuten synes jeg listene smelter sammen med stolpene.

• Tresøyler med armeringsnett mellom, omgitt av nysatte planter i en hage, foran et grått hus med hvite vinduer.
  • Liker
pdov og 1 annen
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
Det blir 70 eller 95 stolper. Har ikke bestemt meg ennå.

Men det høres ut som at jeg overarbeider det i og med at eføyen kommer til å dekke det i fremtiden.

Takk for bra svar! (y)
A AndersS skrev:
Spik med kraftige klammer hvis du har en side som ikke vises, er en vanlig måte. Men de kommer uansett til å bli overgrodd, så ingen kommer til å se dem.
Om du spikrer med klammer i allerede montert stolpe så kommer det til å være vanskelig å få dem i, på grunn av at stolpen vibrerer. Trikset er å sette et midlertidig ordentlig mothold på baksiden. Altså noe tungt, som en steinplate på 10 kg.

Som dthompa har beskrevet. Nettet henger i skruene. Skru inn fra baksiden så de ikke er synlige. Fordelen er at nettet blir sentrert på stolpen.

• Netting festet til stolper med blomsterbed foran, inkludert tulipaner i forskjellige farger.
D dthompa skrev:
Jeg hadde 90 stolper og satte 45 lister på som jeg satte armeringsnettet i mellom og trakk bare skruer gjennom.

Plantene kommer jo til å dekke stolpene så jeg tror ikke det ser rart ut. Dessuten synes jeg listene smelter sammen med stolpene.
Pent. Det er også en bra løsning!

T Telefu skrev:
Som dthompa har beskrevet. Nettet henger i skruene. Skru i fra baksiden så de ikke synes. Fordelen er at nettet blir sentrert på stolpen.
Trenger nettet å henge i noe i det hele tatt om man klemmer det fast rundt? Det må vel være om man ikke vil ha det ned i bakken.

Vårt armeringsnett slutter i luften. Dessuten var det først at vi skulle ha klatrehortensia, de blir tunge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.