14 477 läst ·
34 svar
14k läst
34 svar
Spåra i impregnerade stolpar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ruskigt stökigt på bilden, men sådär gjorde jag. Borrade med ett 10 mm träborr för armeringsnätets pinnar. Lite pilligt men det blev rackarns bra faktiskt.
Sjukt men jag kan fortfarande minnas hur fruktansvärt varmt det var den där dagen när jag tog det kortet.
Ett annat alternativ som jag inte läst här är att ta 2st 45x95 reglar, dvs att man klämmer fast armeringsjärnet mellan dessa 2.
Sätt den främre, skruva i en eller 2 skruv så du kan hänga på armeringsnätet och sedan skruvar du fast nästa regel bakifrån.
Sätt den främre, skruva i en eller 2 skruv så du kan hänga på armeringsnätet och sedan skruvar du fast nästa regel bakifrån.
Räcker det med 70x70 stolpar? Kan man ha ett mellanrum på dem på 225cm (som i denna guiden: https://www.hemtrevligt.se/husohem/artiklar/tradgard/20170802/lat-staketet-gronska/)?
70-stolpar räcker i de flesta fall hållfasthetsmässigt då det är stolpfundamentet som är viktigast, men kan se spinkiga utseendemässigt. Tänk dig att spaljen blir överväxt med den tyngd det ger, lite regn och sedan blåst så blir det ett vindfång om det är i utsatt läge.
Ok, bra, jag lyckas inte hitta några 90x90 plintar och 90x90 stolparna är mycket dyrare än 70x70. Utseendet spelar mindre roll i längden för de blir väl överväxta, men tänkte också på om det blir tungt vid regn och vind.A AndersS skrev:
Måste man hälla betong runt plintarna eller räcker det att gräva ner dem?
Beror också på hur hög du gör spaljén och att du får ned jordankare, dvs inte för mycket sten. Har försökt använda modellen av jordankare man slår ned med kryssutformning i stenig mark och fick ge upp.
Skiljer knappt i pris ca 50:- för jordankare och plint 75:- det är ju inga skillnader att räkna med.
Skiljer knappt i pris ca 50:- för jordankare och plint 75:- det är ju inga skillnader att räkna med.
Spaljén tänkte jag ha 166cm hög och marken ankarna ska ner i är gammal åkermark så det är lerjord (tror jag). Har slått ner ankare när jag byggde ”staket” runt soptunnorna och de gick ner utan (större) problem.A AndersS skrev:Beror också på hur hög du gör spaljén och att du får ned jordankare, dvs inte för mycket sten. Har försökt använda modellen av jordankare man slår ned med kryssutformning i stenig mark och fick ge upp.
Kostnaden skiljer inte mycket, men om det inte är stenig mark så är det ju enklare med jordankare.
Vi har ett armeringsnät som förvisso står vindskyddat o inte fullt med murgröna, men det står med 45x45 stolpar och ankare.
Vi har ett armeringsnät som förvisso står vindskyddat o inte fullt med murgröna, men det står med 45x45 stolpar och ankare.
Om du oroar dig för grävningen, offra en isborr som du borrar för hand med. Alt hyr en motordriven Jordborr på bauhaus el motsv. Supersmidigt. Har testat båda varianter. Värt varenda krona.
Kommer aldrig att gräva plint igen m spade o spett om det inte är för stenigt för borr.
Småfix att sedan göra hålet större om jordborren inte passar din plint i dimension från start, men inget mot att gräva allt från start.
Kommer aldrig att gräva plint igen m spade o spett om det inte är för stenigt för borr.
Småfix att sedan göra hålet större om jordborren inte passar din plint i dimension från start, men inget mot att gräva allt från start.