Sjefen har fått for seg at vi skal montere panel på en vegg i stua. Ikke meg imot annet enn at veggen inneholder visse problemer.

1. Den er helt i gips bortsett fra noen få stakkars stendere.
2. Det er en skyvedør midt i alt = færre stendere = mindre festemuligheter.

Panelet er 12mm tykt. Hvilken framgangsmåte er enklest?

Min første tanke var å fjerne listverket, ha en liggende ved gulvet, en eller to på veggen og en øverst mot taket. De to på veggen får man skru så langt det går i stendere før døren er i veien og kanskje bare sette dykkert som går inn 1cm i gipsen + konstruksjonslim. Skisse av en innervegg med skyvedør, viser forslag til plassering av konstruksjonslim og skruer i gipsveggen, samt en støttebjelke mot gulvet.

Hva tror dere om denne fremgangsmåten? Holder det med fire festepunkter for en vegg som er 250cm høy?
Bør jeg ha noen form for isolasjon i veggen for å motvirke resonans?

Veggen er 250cm høy og 360cm bred.

• En stue med en hvit vegg, dekorert med kunsttrykk og vimpler. En person sitter i sofaen og ser på TV.
  • To treplanker i naturlig treverk, én lengre og bredere, én kortere og smalere, lagt oppå hverandre.
Eller går det rett og slett å feste sponten i overkant uten utenpåliggende lekter med skruv og kjøre med dykkert der det går? Altså med Pattex No More Nails der skyvedøren går.

Hadde jo vært smidig.

Lime fast panelet direkte på gipsen?

Protte

Det funker altså? Hyggelig!

Om det funker vet jeg ikke, har aldri prøvd, men i noe av byggeprogrammet så ble plater limt på en ujevn vegg med en slags klebrig lim.
Sattlim tror jeg er riktig navn på limet som kunne fungere.
Sett en spiker oppe og nede så ikke panelet faller i hodet før limet har tørket.

Gi tilbakemelding om hvordan det fungerte.

Protte

Sukk....

Se deg som pioner i stedet for å sukke....,.

Protte

Hadde jeg sett meg selv som en pioner hadde jeg ikke spurt, men handlet. Min pionertid er over når hytta ble ferdig.

Går det å "lime" fliser så går det å lime panel, men bruk ikke flislim.

Protte

Jeg ville spørre den som skal ha veggen hvordan jeg skal feste den i gipset ;), om man ikke får noe vettig svar får man vel droppe tanken eller bruke noe av de mange utmerkede lim/montasjelim som finnes i dag. F.eks. Essves montasjelim som har en umiddelbar vedheftning av 100 kg/m2 og ca 10 tonn/m2 når det har herdet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.