Jeg har en pris på sponplater bak gipsen til alle veggene i mitt nybygg. Hvis jeg vil ha OSB-plater, kommer det en tilleggskostnad på ca 25'
Finnes det noen grunn til å velge OSB-platen?
Kan man henge opp kjøkken- og dusjhjørne i sponplaten?
Er OSB-platen sterkere å henge opp ting i?
/Fredrik
Finnes det noen grunn til å velge OSB-platen?
Kan man henge opp kjøkken- og dusjhjørne i sponplaten?
Er OSB-platen sterkere å henge opp ting i?
/Fredrik
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 innlegg
Hva jeg forstår er at OSB-platen har forutsigbar kvalitet, dvs du vet at den vil holde for skruer og annet. Sponplater er vanskeligere å forholde seg til hvis man ikke vet hva slags kvalitet de har (det synes ikke!). Jeg har selv høyverdige sponplater (husker ikke fabrikat, skal sjekke) og de føles faktisk litt mer robuste enn OSB jeg bruker som midlertidig gulv. Noen her på forumet har tydeligvis dårlig erfaring med sponplater bak gips, men det skyldes sikkert sekundær kvalitet.
OSB er seigere takket være lengre fibre/større spon, mens sponplaten er hardere og stivere og gir ikke etter for belastning før den knekker (sammenlign med gipsplate).
(For å snakke seilerspråk er OSB initiell myk og endelig stiv og sponplaten initiell stiv og endelig myk ;D )
OSB er seigere takket være lengre fibre/større spon, mens sponplaten er hardere og stivere og gir ikke etter for belastning før den knekker (sammenlign med gipsplate).
(For å snakke seilerspråk er OSB initiell myk og endelig stiv og sponplaten initiell stiv og endelig myk ;D )
Klikk her for å svare