Vi renoverer huset vårt med så mange økologiske løsninger som mulig. Huset er et gammelt misjonshus fra forrige århundreskifte.
Fra begynnelsen ville jeg at snekkeren vår skulle bygge et kjøkken helt i tre, stammer og alt, men kostnaden ville bli for høy. Fikk nyss om Marbodals Svanemerkede kjøkken. Altså "snille" MDF-dører og sponplateløsninger. Dog også for dyrt for oss.
IKEA gjensto. Med sine sedvanlige stammer og dører og pokker så bra pris. Det føles bare så kjedelig å sette inn dette kjøkkenet i et ellers så "sunt" og velbygd hus.
Jeg har ringt IKEA for å høre hvorfor de ikke Svanemerker o.s.v. De hevder at kjøkkenene deres er miljøvennlige og at de følger EUs strenge krav. Er det så farlig med MDF- og sponplater (formaldehyd, løsemidler m.m.) som man kan tro? Ligger det og ulmer av giftige gasser hver dag der på kjøkkenet om jeg kjøper det? Jeg er forvirret!

Sier som jeg har sagt før:
Hadde det vært farlig så hadde de vel ikke fått selge det?

Selvfølgelig kan det ikke lekke giftstoffer ut av ditt kjøkkeninnredning! Okei at limet i selve platen ikke er sunt, men når kjøkkenet er laget og ferdig så er det jo ikke noe som påvirker deg så lenge du ikke begynner å frese i platene og spise opp sponene ::)

Tror at hvis du maler en møbel med oljemaling så kommer det ut mer dritt enn hva som finnes i din kjøkkeninnredning (og det i bundet form!)

Tviler du på dette og vil være 110% sikker så må du nok hoste opp de pengene som et miljømerket kjøkken koster. Enten fra en kjøkkenkjede eller fra en lokal snekker.

/AB (som lager kjøkken av rent naturmateriale med jevne mellomrom)

PS. Det holder å poste ett spørsmål under en rubrikk, folk finner den uansett

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.