Hei! Holder på med å renovere et kjøkken. På den ene veggen var gipsen så dårlig at jeg rev det ned og tenkte å sette opp en 12 mm sponplate i stedet.
På denne siden har jeg ikke fliser eller vask eller noe, derimot en innbyggingsovn. Må jeg ha gips bak ovnen, lurte jeg på? For varmen og brannrisikoen?

Denne innerveggen var ganske spinkelt regulert, bare 2"2.

Takknemlig for råd

Nei, ikke om det ikke er angitt i monteringsanvisningen for ungen. Den sitter jo normalt sett montert innesluttet i et høyskap av laminert sponplate på sidene. Visse ovner har instrukser om luftspalte og fritt luftfløde, og noen har innebygde vifter som kjøler kassen.

Men det kan jo være bra med gips om du senere vil flislegge.

Det går utmerket å flislegge også på sponplate når det er så små flater som på et kjøkken.

Jo det er jo klart men har du sett hvor fine sprekker man kan få hvis det beveger seg? Noe sponplater gjør pga luftfuktigheten.

Hvis sponplaten beveger seg, skyldes det mest sannsynlig at den ikke er festet godt nok i de bakliggende bjelkene. Tilsvarende skjer i så fall med en gipsplate.

peroande skrev:
Om sponplaten beveger seg, skyldes det sannsynligvis at den ikke er festet godt nok til underliggende bjelker. Det samme skjer i så fall med en gipsplate.
Hva? Det er jo cc 60 på bjelkene, tre er levende og endrer karakter avhengig av fuktighet, gips er jo dødt materiale og ikke like følsomt.

Visst er tre levende, men den bevegelsen du får i en sponplate pga fluktuasjoner i luftfuktigheten er knapt målbar.

peroande skrev:
Visst er tre levende, men den bevegelsen du får i en sponplate på grunn av fluktuasjoner i luftfuktigheten er knapt målbar.
Den er definitivt målbar og absolutt ikke forsumbar. Skulle tippe på at det handler om ca 1 promilles dimensjonsendring i alle retninger i norsk klima.

Veggsprikkene i en slektnings hus beveger seg ganske bra mellom vinter og sommer. Ville tippe på 5mm og det knekker fliser kan jeg love.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.