C
barajag skrev:
Ps: dobbelt gips med steinull holder mot brann i 60 min.
En sponplate i hvor mange sekunder?
En innervegg bestående av 70mm lekt på cc600, med en 12mm "treplate" (gjetter at man mener gips eller spon) klarer klasse EI30. Nå er dette yttervegger og ikke en innervegg, men det er likevel ikke spesielt vanskelig å oppnå for eksempel EI30, hvilket er kravet jeg har på meg for min garasje 2,5 meter fra huset.

http://www.isover.se/byggkonstrukti...sade+konstruktioner/30+minuters+brandmotstånd

Yrrol skrev:
folk er helt gale i dette med dobbeltgips.. og gjerne doble dobbeltgips.. og alt hva det nå foreslås. når jeg går inn i garasjen så vil jeg ha gulvplassen til å sette ting på, ikke tykke vegger.

hørte en fortelle at tettheten er såpass bra i gips så disse oppleves som kalde hvis man tar på veggene... med andre ord må man tilføre mer varme for å prøve å kompensere for det.. samme med lysisoleringen syntes han..
-masonit eller noe annet har mer luft i seg og oppleves da ikke like kalde..

Nå hevder jeg ikke at han hadde rett. jeg skal ta og spørre noen produsenter av OSB Masonit med flere og høre om de kan si hvorfor man skal avstå gips...

Tror gips er en innegreie akkurat nå og at bare har kunnskaper om gipsen og ikke de andre materialene som sikkert motstår brann og annet ganske godt likevel..

for øvrig så har jeg ikke sagt at jeg skal ha nakne sponplater heller..
-så det så.. :)
Hodet på spikeren når det gjelder at de fleste har ingen kunnskap om andre materialer når det gjelder brann enn gips. Trolig fordi gips er veldig billig og et dødt materiale.

Men fortsatt konservative jeg. Kryssfiner og gips holder i all slags vær.:D
Så når du bygger neste garasje får du gjøre den 12mm større, da kommer du ikke til å oppleve at det stjeler plass. (Humoristisk sagt):)

Yrrol skrev:
så, er gips så drastisk mer beskyttende mot å ta fyr altså?
Ja :)
Og hvor mye gulvflate mister du på doble plater, må være omtrent ubetydelig.

Og skal du ta på veggene i garasjen, eller vil du ha det brannsikkert og ha mulighet til å skru opp ting på veggene uten å måtte plugge eller bruke ekspandere så er OSB alt. spon bra bak gipsen.

Sist redigert:
banke dit plyfa+gips....

mvh
estwing

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.