10.082 lest ·
18 svar
10k lest
18 svar
spon eller gips til garasjens innside? (veggene)
Side 1 av 2
På sine plasser satt det skikkelig grove sponplater og vi slet med for fullt for å få de bort.
Spørsmålet er nå, hva er best i en garasje; nye sponplater eller enkel eller dobbelgips?
Jeg misliker gips, så hvis dere svarer gips, forklar gjerne hvorfor, mer enn den lavere prisen.
-------
Kanskje best å nevne at de skal oljemales, og visse deler skal veves.
Garasjen er en kaldgarasje, ikke for at det blir iskaldt der sånn sett for det er isolert. I fremtiden er planen at det skal bli vedlikeholdsvarme der dessuten.
Spørsmålet er nå, hva er best i en garasje; nye sponplater eller enkel eller dobbelgips?
Jeg misliker gips, så hvis dere svarer gips, forklar gjerne hvorfor, mer enn den lavere prisen.
-------
Kanskje best å nevne at de skal oljemales, og visse deler skal veves.
Garasjen er en kaldgarasje, ikke for at det blir iskaldt der sånn sett for det er isolert. I fremtiden er planen at det skal bli vedlikeholdsvarme der dessuten.
Gips for brannens skyld. 1 lag fordi jeg er gnien. 2 om du vil ha bedre brannkrav. Vil du kunne skru, så setter du enten spon eller osb bak. Men uansett så hadde jeg hatt gips utenpå.
Spon + gips.
OSB + gips
gips + gips
Alle alternativene kan oppfylle tilstrekkelig brannsikkerhetsklasse, dobbeltgips gir noen minutter ekstra, men hvilken som helst plate under gipslaget bidrar til EI.
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brandoljud_WB09.pdf
Side 30 og 31.
OSB + gips
gips + gips
Alle alternativene kan oppfylle tilstrekkelig brannsikkerhetsklasse, dobbeltgips gir noen minutter ekstra, men hvilken som helst plate under gipslaget bidrar til EI.
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brandoljud_WB09.pdf
Side 30 og 31.
garasjen er gavl mot gavl med huset, men det var bare fyrrommet som hadde masse gips, det andre rommet hadde typ dobbelt så tykk spon, og øvrige vegger normaltjukk spon...
OSB-3 11X1197X2440MM 64ST/PKT (1200KG) 119kr
SPONPLATE BYGG 12X1200X2500MM 54ST/PKT=1360KG 99kr
GIPSPLATE DN 13X1200X2400MM 42ST/PKT = 1113KG (2,88M2/ST 79kr
hujja så dyrt.. har lyst til å klage over at de har så høye krav på et lagringsrom og ikke inne i huset... men sikkerhetstiltak kan jeg jo ikke trosse heller sånn sett, ingen vil jo at saker og ting tar fyr...
*kommer til å bli ruinert*
OSB-3 11X1197X2440MM 64ST/PKT (1200KG) 119kr
SPONPLATE BYGG 12X1200X2500MM 54ST/PKT=1360KG 99kr
GIPSPLATE DN 13X1200X2400MM 42ST/PKT = 1113KG (2,88M2/ST 79kr
hujja så dyrt.. har lyst til å klage over at de har så høye krav på et lagringsrom og ikke inne i huset... men sikkerhetstiltak kan jeg jo ikke trosse heller sånn sett, ingen vil jo at saker og ting tar fyr...
*kommer til å bli ruinert*
ha noe å skru i, kjør som de fleste sier Spon/mdf/Osb så en gips på det, min far gjorde en garasje med bare gips på veggene, og det var nok bare av ren gjerrighet, du kommer bare til å bli forbannet på at det ikke finnes noe å skru i.
koste på OSB + gips, du blir ulykkelig ellers...
Jeg har nettopp revet bort min enkelgips i garasjen, og henter OSB samt gips i morgen, så da er min påske reddet.
Passer også på å trekke om all elektrisitet, og for å gjøre det hele litt ekstra luksuriøst, så blir også høyttalerkablene innfelt i rør.
Mitt eget lille avslapningsrom!!!
Jeg har nettopp revet bort min enkelgips i garasjen, og henter OSB samt gips i morgen, så da er min påske reddet.
Passer også på å trekke om all elektrisitet, og for å gjøre det hele litt ekstra luksuriøst, så blir også høyttalerkablene innfelt i rør.
Mitt eget lille avslapningsrom!!!
Det var jo faktisk litt moro.Yrrol skrev:
Hvorfor så anti mot 12mm osb og 12,5 mm gips.
Høres ut som du er litt anarkistisk bare.
Ps: dobbeltgips med steinull holder mot brann i 60 min.
En sponplate i hvor mange sekunder?
folk er helt gale etter dette med dobbelt gips.. og gjerne dobbel-dobbelt gips.. og alt hva det nå foreslås. når jeg går inn i garasjen så vil jeg ha gulvplassen til å sette ting på, ikke tykke vegger.
hørte en fortelle at tettheten er såpass bra i gips så disse oppleves som kalde hvis man tar på veggene... med andre ord må man bruke mer varme for å forsøke å kompensere bort det.. samme med lysisoleringen syntes han..
-masonit eller noe annet har mer luft i seg og oppleves da ikke like kalde..
Nå hevder jeg ikke at han hadde rett. jeg skal ta og spørre noen produsenter av OSB Masonit med flere og høre om de kan si hvorfor man skal avstå fra gips...
Tror gips er en innegreie akkurat nå og at man bare har kunnskaper om gipsen og ikke de andre materialene som sannsynligvis står imot ild og annet ganske bra likevel..
for øvrig så har jeg ikke sagt at jeg skal ha nakne sponplater heller..
-så de så..
hørte en fortelle at tettheten er såpass bra i gips så disse oppleves som kalde hvis man tar på veggene... med andre ord må man bruke mer varme for å forsøke å kompensere bort det.. samme med lysisoleringen syntes han..
-masonit eller noe annet har mer luft i seg og oppleves da ikke like kalde..
Nå hevder jeg ikke at han hadde rett. jeg skal ta og spørre noen produsenter av OSB Masonit med flere og høre om de kan si hvorfor man skal avstå fra gips...
Tror gips er en innegreie akkurat nå og at man bare har kunnskaper om gipsen og ikke de andre materialene som sannsynligvis står imot ild og annet ganske bra likevel..
for øvrig så har jeg ikke sagt at jeg skal ha nakne sponplater heller..
-så de så..