Skal henge opp en lysrørsarmatur til akvariet mitt, den veier ca 15kg.
Våger ikke riktig å henge den i mollyplugg i gipsen.
Trodde at spikerslagene satt langsmed skjøtene i gipstaket, men de ser ut til å sitte på tvers.
Har banket og synes at dette stemmer, tok også fram en regelsøker og den viser det samme.
Så vidt jeg vet burde det sitte på begge retninger?
Er dette vanlig? eller er jeg helt j*vla ute og sykler?
 
Tomture61
Hvilken etasje snakker vi om, eller er det en enetasjes hus?
Glesen pleier å sitte på tvers av takstolene, glesen sitter ikke i begge retninger.
 
P
Normalt monteres gipsen langsmed glesen ja!
 
Tomture61
Handyman 1 skrev:
Normalt monteres gipsen langsmed lektene ja!
Kommer an på mange ting, er det for eksempel gipspanel 1200 x 2400 mm med sparkelkanter på langsidene, så foretrekker jeg å sette kortsiden på lektene. Dette fordi kortsidene ikke kan forsterkes med remse.
 
Sist redigert:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hvilken etasje snakker vi om, eller er det 1-etasjes hus?
Glesen pleier å sitte på tvers av takstolene, glesen sitter ikke i begge retninger.
1 1/2 plans. Underetasje.
Ja, beklager. Utydelig skrevet, mener at glesen sitter på tvers, ikke i begge retninger.
Kan svakt synes at det sitter i skøytene, selv om jeg vet at en regel-søker ikke alltid er å stole på, så synes jeg den burde gi utslag...
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Avhenger av mange ting, er det f.eks. gipsplater 1200 x 2400 mm med sparkelkanter på langsidene så foretrekker jeg å sette kortsiden på spikerslaget.
Uansett sparkelkanter blir det sterkere på tvers av spikerslaget.
 
Tomture61
B BjoLil skrev:
1 1/2 plans.
Ja, beklager. Utydelig skrevet, mener at lektene sitter på tvers, ikke i begge retninger.
Kan svakt synes at det sitter i skjøtene, selv om jeg vet at en stendersøker ikke alltid er til å stole på, så synes jeg at den burde gi utslag...
Antar da at vi snakker om nedre plan, takstolene i ditt hus fungerer som etasjeskillerens bærende lekter (sannsynligvis) så da sitter lektene på tvers av disse bærende lektene.
 
P
Hvorfor ville det bli sterkere?
 
Tomture61
R RoBo skrev:
Uavhengig av sparkeldiker blir det sterkere på tvers av lektene.
Hvordan unngår du sprekker i sparklet på kortsidene av gipsplatene?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hvordan unngår du sprekker i sparkelen på kortsidene av gipsplatene?
Malerens jobb, de legger remse også der og sparkler ut. Tidligere fantes det ikke plater med nedsenket kortende. Sprekkdannelsen blir mye mindre ved denne monteringen. Har stor erfaring med begge monteringene.
 
Tomture61
Hos meg er det jeg som er maler (amatør)
Vanskelig å sparkle ut en remse uten sparkelrenne (synes jeg personlig)
 
P
Tomture61 Tomture61 skrev:
Beror på mange saker, er det f.eks. gipsplater 1200 x 2400 mm med sparkelforsterkninger på langsidene så foretrekker jeg å sette kortsiden på glesen. Dette fordi kortsidene ikke kan forsterkes med remse.
Setter man platen langs med så har jo langsiden støtte hele veien, kortskjøten pleier vi å skru løse kortlinger på, føles bedre at platekanten har støtte rundt om:thinking: så avhenger det selvfølgelig av rommet i seg hvilken vei som blir best.:)
 
Tomture61
Handyman 1 skrev:
Setter man platen langs med så har jo langsiden støtte hele veien, kortskarven pleier vi å skru løse biter på, føles bedre at platekanten har støtte rundt om
Hvordan får du økonomi i dette? Høres ut som en veldig tidkrevende jobb, å sette biter ved hver skjøt. Om jeg som amatør gjør dette, er det på min fritid (kan for øvrig være verdifull tid).

Forstår ikke resonneringen om at det blir sterkere om du setter plater langs med glesen? Gipsplater er like sterke på alle sider når man har remset og sparklet.
 
P
Så lenge tar det nok ikke å skru tre løse kortlinger per plate, har ikke sagt at gipsplaten blir sterkere, derimot synes jeg bare at skjøten mellom platene blir sterkere, iom at de har støtte bak i muligens større grad enn å bare sitte sammen med sparkel.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.