Jeg har gått litt vill i tankene mine, og det finnes sikkert mye mer erfarne fixere her som kan styre meg riktig.

Jeg legger ved et bilde av området jeg bygger.
Dessverre en pappskisse. Håndtegnet skisse på papir viser romplan for en byggeprosjekt med mål 6m x 4m og markerte områder for vegger og åpning.

Det er den øverste delen som skal bli to soverom.
Det strekkede skal bygges senere og er andre rom som brukes akkurat nå.

Tanken fra starten var å sette opp spilepanel, innertak og deretter innervegger.

Men hvordan skal man gjøre når spilepanelen ikke kan avslutte jevnt ved takstolen?

Skal bygge de øverste rommene først målet 4m.

Den strekkede innerveggen vil jeg bygge etter innertaket slik at jeg kan fjerne den i fremtiden om vi skulle ønske det.

Innerveggen kommer til å havne på 4m og takstolene er 4,8.

Jeg vil spre skjøtene (for man skal vel ikke sette alle skjøter på samme sted), men havner litt midt i rommet eller på den delen jeg skal bygge på i neste steg om jeg skal spre skjøtene.

Hvordan skal jeg tenke?

Bygg veggen først og skjøt under den?

Legg alle skjøtene på 4,8m (føles feil, men det er i midten av korridoren som blir 1,5m så ikke så mye belastning)?

Andre forslag?

T
Hvordan er takstolene orientert? Fra venstre til høyre i henhold til skissen eller ovenfra og ned?
Skal hele overflaten få nytt tak samtidig?

Jeg ville ikke ha noe problem med å skjøte alle glespanelbordene på samme takstol - de skal jo skrus i den så det blir tilstrekkelig sterkt for å holde taktekking og isolasjon. Å ikke skjøte på samme sted kan dels være et spørsmål om utseende dels styrke, men i dette tilfellet spiller det ikke så stor rolle.

Hvis du skal gjøre om hele taket samtidig og deretter bygge vegger, så gjør hele taket først og deretter innerveggene som du fester opp i glespanelet.

Takk for svaret.

Takstolene går fra venstre til høyre i gles ovenfra og ned.

Hele overflaten skal få gipsloft samtidig.

da burde jeg kunne skjøte alle på 4.8m

Så trenger jeg ikke bygge innerloftet før veggen som går fra venstre til høyre men det er hyggelig å kunne fortsette ut i neste overflate da det kan bli mindre jobb.

Sist redigert:
T
Ja, det skal ikke være noen problemer.

Det som kan være bra å tenke på er veggen som skal dele de små rommene på toppen. Der den skal gå trenger du å legge en tynn ekstra for å ha noe å skru overliggeren mot om den ikke linjerer med den "vanlige" tynne. Blir vanskelig å feste den i bare gips ellers :)

Bra poeng med ekstra glissent i midten.

Føles som det blir lettere med en bekreftelse på at det går an å skjøte på samme takstol.

Takk!

• Liker
Testarn
  • Laddar…
T
Ja, det ville jo være trist å ha bygget hele taket og så innse at man ikke har noe å feste veggen i :).

Vi har de fleste veggene i vår nye overetasje på tvers av glesepanelet, men vi har en ganske lang vegg som går langs eller på tvers av takstolene, så jeg satte bare en ekstra glespanel der for å feste opp veggen i. Husk å måle ut skikkelig og marker på veggen nedenfor hvor den går, så du vet når du skal bygge vegg.

Yes. Har tegnet opp på gulvspan hvor veggen skal sitte så kommer til å skru fast en regel der og bruke laseren.

• Liker
Testarn
  • Laddar…
T
Ja laseren er nesten like bra som sølvtape når man bygger. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.