Jeg skal sette opp (stående) panel på lekestua. Jeg skal ha 22x95 under og deretter 22x95 som dekk over sprekkene. Hvordan skal jeg beregne slik at alle bordene skal havne riktig og hvor skal man begynne et sted på veggen?
Det skal være 3 vinduer på stua. Jeg kan også benytte anledningen til å spørre hvordan man bygger et vindu på enklest måte. 2 vinduer blir antagelig faste og ett skal kunne åpnes.
Jocke
Det skal være 3 vinduer på stua. Jeg kan også benytte anledningen til å spørre hvordan man bygger et vindu på enklest måte. 2 vinduer blir antagelig faste og ett skal kunne åpnes.
Jocke
Mål lengden på veggen, (l).
Trekk fra panelbrettets bredde, (b). l-b=x
Del dette med ønsket senteravstand (s) på underbrettet, for eksempel 150 mm. (x/s=a)
Nå får du antall brett (a) som "får plass" på veggen, eksklusive "sluttbrettet". Avrund dette til et heltall.
Ta igjen lengden (x) og del med dette heltallet. Nå får du nøyaktig senteravstand (s) på brettene. Trekk fra panelbrettets bredde (b) fra dette og lag en avstandskloss med dette målet.
Høres mer komplisert ut enn det er, eksempel:
Din vegg er 4 m (4000 mm). (l)
4000-95=3905
3905/150=26
3905/26=150 (i dette tilfellet ble det ingen forskjell mot ønsket senteravstand)
Lag en avstandskloss på 150 mm.
Begynn med å feste et panelbrett i den ene enden av veggen, bruk vater for å få det loddrett. Deretter bruker du bare avstandsklossen og bygger videre.
F-n hva jeg er dårlig på å forklare, ignorér dette innlegget om det kommer noe bedre!
Trekk fra panelbrettets bredde, (b). l-b=x
Del dette med ønsket senteravstand (s) på underbrettet, for eksempel 150 mm. (x/s=a)
Nå får du antall brett (a) som "får plass" på veggen, eksklusive "sluttbrettet". Avrund dette til et heltall.
Ta igjen lengden (x) og del med dette heltallet. Nå får du nøyaktig senteravstand (s) på brettene. Trekk fra panelbrettets bredde (b) fra dette og lag en avstandskloss med dette målet.
Høres mer komplisert ut enn det er, eksempel:
Din vegg er 4 m (4000 mm). (l)
4000-95=3905
3905/150=26
3905/26=150 (i dette tilfellet ble det ingen forskjell mot ønsket senteravstand)
Lag en avstandskloss på 150 mm.
Begynn med å feste et panelbrett i den ene enden av veggen, bruk vater for å få det loddrett. Deretter bruker du bare avstandsklossen og bygger videre.
F-n hva jeg er dårlig på å forklare, ignorér dette innlegget om det kommer noe bedre!
Om du tenker deg veggen i flere deler, og så anvender ovenstående på hver del for seg er det ingen problemer.
Dvs.
"Del 1" - Begynnelse vegg --> Begynnelse vindu 1
"Del 2" - Over og under vindu 1
"Del 3" - Slutt vindu 1 --> begynnelse vindu 2
osv.
Dvs.
"Del 1" - Begynnelse vegg --> Begynnelse vindu 1
"Del 2" - Over og under vindu 1
"Del 3" - Slutt vindu 1 --> begynnelse vindu 2
osv.
Klikk her for å svare