Vi holder på og gjør litt småfiks i innredet kjeller. I noen rom sitter det plastlister som ikke er så pene og i en korridor mangler lister helt. Så vi har tenkt å sette nye trelister. Det er betongvegger så jeg funderer litt på hvordan de skal festes. Plugg+skrue er vel det det heller mest mot, men jeg funderte på en annen (kanskje helt gal) variant. Bore hull, plugge med treplugg og deretter spikre i den. Med hvite lister og hvite dykkert så blir det mindre synlig enn med skrue, tenkte jeg meg. Er dette mulig eller bare masse problemer? Muggfare? Vanskelig å passe inn pluggen? Sitter for dårlig? Eller finnes det andre mulige problemer?

R
Finnes spikplugg gule bor 5,5 mm

• Liker
MatteBerg
  • Laddar…
Vil fungere bra, lime trepluggen med ferdigblandet flislim, et kanonklister, sitter som fjell.
Har satt en innerdør med den metoden i lettbetong. Brukte avsaget kosteredskap som plugg.

• Liker
MatteBerg
  • Laddar…
Eller så limer du opp listene.

• Liker
Gavel og 1 annen
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Finnes spikplugg gule borr 5,5 mm
Spesielle plugger å spikre i? Link? Eller "vanlig" spikplugg? For i den varianten kan man vel ikke velge spiker selv, men den følger med? Har aldri testet det, men ser man på bilder så ser det ut til å være litt vanskelig å ta bort listene etterpå?

J Jan271 skrev:
Kommer til å funke bra, lim trepluggen med ferdigblandet flislim, et kanonklister, sitter som fjellet.
Har satt en innerdør med den metoden i lettbetong. Brukte avsaget kosteskaft som plugg.
Høres bra ut. Tenkte selv på litt mindre plugg så ikke boringen tar flere dager... ;) Men fungerer det med kosteskaft så burde det gå med standard treplugg også.

A andersda skrev:
Eller så limmar du opp listene.
Det er jo et alternativ også. Kan du anbefale noe lim som både fester raskt, så man ikke trenger å holde den på plass mens det tørker, og som ikke river bort halve veggen om man vil ta bort listene?

C
Om du mener vanlige treplugger som brukes til fuging, så tenk på at de er steinharde og kanskje ikke fungerer veldig bra å spikre i.

• Liker
MatteBerg
  • Laddar…
M MatteBerg skrev:
Det er jo et alternativ også. Kan du anbefale noe lim som både fester raskt, så man ikke trenger å holde den på plass mens det tørker, og som ikke river bort halve veggen om man vil fjerne listene?
Jeg vet ikke hvordan det er når man river, men det finnes det godt med lim som fester raskt. Sjekk nærmeste byggevarehandel eller clas i sjön eller annen butikk.

Kjør spikerplugg.
To skruer med hvite plastplugger, spikplugg.

M MatteBerg skrev:
Vi holder på og gjør litt småfikser i innredet kjeller. I noen rom sitter det plastlister som ikke er så pene og i en korridor mangler lister helt. Så vi har tenkt å sette nye trelister. Det er betongvegger så jeg funderer litt på hvordan de skal festes. Plugg+skrue er vel det det heller mest mot, men jeg funderte på en annen (kanskje helt gal) variant. Bore hull, plugge med treplugg og så spikre i den. Med hvite lister og hvite dykkert så blir det mindre synlig enn med skrue, tenkte jeg meg. Er dette mulig eller bare masse problemer? Muggfare? Vanskelig å passe inn pluggen? Sitter for dårlig? Eller finnes det andre mulige problemer?
Har gjort nøyaktig så, rundstav 10mm satt med PL 600 i hullbetong.. funker kanon. Enklest er å måle ut på listen (bakside) hvor pluggen sitter. Jeg boret med 2,5 mm bor for å vite hvor jeg skulle sette dykkerten.

Kommentaren om at trepluggen for skjøting er harde stemmer. Kjøp rundstav av furu og skjær i passende biter. Finnes på hvilken som helst byggevarehandel.

Å spikre i plugger av bjørk var vanlig på 50-tallet. Man spikrer jo i endeved så det er ingen problem at bjørk er hardt.

Jeg har aldri gjort det selv men ofte sett det gjort i eldre hus.

richardtenggren
Cheesen
M MatteBerg skrev:
Vi holder på med litt småfiks i innredet kjeller. I noen rom er det plastlister som ikke er så pene, og i en korridor mangler lister helt. Så vi har tenkt å sette nye trelister. Det er betongvegger, så jeg lurer litt på hvordan de skal festes. Plugg+skrue er vel det det det heller mest mot, men jeg vurderte en annen (kanskje helt gal) variant. Borre hull, plugge med treplugg og deretter spikre i den. Med hvite lister og hvit dykkert blir det mindre synlig enn med skrue, tenkte jeg meg. Er dette mulig eller bare masse problemer? Muggfare? Vanskelig å passe inn pluggen? Sitter for dårlig? Eller finnes det andre mulige problemer?
Taklisten i min siste leiebolig var spikret med dykkert rett inn i betongen. Den satt som fjell. Tror det var 18ga den var spikret med.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.