Noen som har tips om hvor man kan kjøpe spikplugg A4 8x120 i "vanlige" butikker? Har lett rundt men har ikke funnet riktig. Lengden er ikke superviktig, men kortere enn 120 mm er ikke ønskelig.
Skrue og spiker er ikke mitt fagfelt, så jeg har sikkert bare oversett det.

• Liker
ktd
  • Laddar…
C Cider skrev:
Bolist har den i sortimentet.
Leser på mobilen så viss tekst kan mangle, men er de virkelig A4 (rustfrie)? Står for innendørs, og da pleier det å være C4, ikke engang A2...

A4 er syrefast, bør brukes til trykkimpregnert trevirke.
Hva er det du skal feste og i hva skal du feste det?

Trall i betong rundt et basseng. A2 kanskje ville funket, men tenkte ta A4 for å være på den sikre siden.

Kjør plugg og A4 trallskruv ellers.

Det var tanken først men deiligere å bare bore og slå i. :)

Føles det ikke litt overkill å skru terrassebord med 8x120, eller er det jeg som har gått glipp av noe?

B Bonzo2000 skrev:
Føles det ikke litt overkill å skru terrassebord med 8x120, eller er det jeg som har gått glipp av noe?
Lenke gjerne til A4 spikerplugger som du mener er tilstrekkelig. Eller var du bare skrivekåt?
Terrassebordene kommer til å ligge ca 20 mm over betongen på "distanser", så spikerpluggen bør gå ned og feste ordentlig synes jeg.
Men jeg er, som sagt, langt fra ekspert så det er bra når "eksperter" kan vise vei.
Ser fram til dine tips. Takk!

Rickard.
Kan distansene være av tre f.eks. en liggende 34x70 eller 28x70 så kan du bruke type 50mm betongskrue gjennom den og så bruke vanlig terrassekrue.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Kan distansene være av tre f.eks. en liggende 34x70 eller 28x70 så kan du bruke type 50mm betongskrue gjennom den og så bruke vanlig terrasse/terrassegulv skrue.
Nei, distansen skal være maks 20 mm. Trolig kommer den være nærmere 15 mm.

K ktd skrev:
Link gjerne til A4 spikerplugg som du mener er nok. Eller var du bare skrivelysten? Terrassen vil ligge ca. 20 mm over betongen på "distanser" så spikerpluggen bør gå ned og feste ordentlig synes jeg. Men jeg er, som sagt, langt fra ekspert så det er bra når "eksperter" kan vise veien. Ser fram til dine tips. Takk!
Jeg er ikke helt klar på hvordan du har tenkt å bygge. Er tanken altså at terrassen skal ligge på distanser og du vil feste terrassen i betongen på samme måte som den vanligvis festes i gulvregler? Eller tenker du å bygge terrasse i større seksjoner og deretter feste disse i betongen?

Nei, jeg har kanskje ikke alle svarene til deg akkurat nå, det jeg reagerte på var størrelsen på skruen da vanlige terrasseskruer vanligvis er omkring 4,2x55. Det blir dessuten skikkelig dyrt om du skal bruke den typen skruer som terrasseskruer.

Men legg gjerne opp et par bilder hvis du vil ha råd om hvordan du skal løse oppgaven. Ellers har Essve rustfrie fasadeplugger (spikerplugg) i store dimensjoner.

https://www.essve.com/sv/produkter/...-inkl.-skruv-med-forsankt-skalle.-rostfri-a4/

B Bonzo2000 skrev:
Det blir dessuten skikkelig dyrt om du skal bruke den typen skrue som terrassebordskrue.

Ellers har Essve rustfrie fasadeplugg (spikerplugg) i store dimensjoner.
Takk for svar. Det som skal festes i betong er to-tre terrassebord i bredden (ca 300 mm). Etter det kommer vanlige trelekter, og da kan jeg bruke vanlige terrassebordskruer. De to-tre i bredden som skal festes i betong vil "sveve" (på utlagte avstandsstykker) ca 15-20 mm, og for å få et godt grep i betongen tenkte jeg litt lengre skruer. Skulle nok vilje ned i alle fall >50 mm i betongen. Eller er det unødvendig mye?

Har sett på en del produsenters sider, og det finnes en hel del, men ingen butikker, som jeg har funnet, har dem på lager eller kan levere i tide. A4 er ikke veldig vanlig (bortsett fra terrassebordskrue) ser det ut som.

Heller mot treskruer og plugg likevel. Godt at det ikke er så mye som ikke skal festes i tre. :)

• Liker
Bonzo2000
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.