2.482 lest ·
24 svar
2k lest
24 svar
Spesialløsning ved bygging av vegger
Beklager, det skulle stå dusjnisje. Kom til å poste før jeg korrekturleste nøye.BirgitS skrev:
Det er et offisielt firma som følger slike bestemmelser og jeg har dessuten en ansvarlig for kontroll som jeg tror skal sjekke slikt, tenker jeg.BirgitS skrev:
H Humsipums skrev:
Sikker vann er bransjeregler som ikke er tvingende, men de aller fleste følger.H Humsipums skrev:Er midt i en nybygging av hus (1,5 plan) og skal sammen med snekkeren gå gjennom innervegger i sov-, bad-, og stuerom.
Jeg etterlyser nå gode tips og råd som er bra å tenke på i øyeblikket. For øyeblikket har vi tenkt på følgende:
- Vi kommer nok ikke til å ta osb-plater pga kostnad kontra behov (så vidt jeg vet)
- Dusjnisje har 60x30cm ved ca 110-120cm høyde i dusjen
- Spalte i veggen for trekking av TV- og dagorkabler der disse skal være.
- Forsterkning av gipsvegg der tung TV skal henges
Er det noe mer som kan være bra å tenke på? Høyt og lavt. Noe som du selv tenkte på i ettertid at du skulle ønske du hadde gjort i dette stadiet eller noe du er veldig glad for at du tenkte på? Noe som generelt er bra å tenke på?
Edit: er litt usikker på plassering av tråd. Takknemlig om mod flytter på den om den er feilplassert.
Det er kanskje ikke dumt å prøve å få på plass OSB likevel. Hva er en rimelig pris per løpemeter vegg for slik?MathiasS skrev:
Dette har jeg i størst mulig grad forsøkt å ordne.MathiasS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.191 innlegg
Du trenger ikke å beklageH Humsipums skrev:
Tilpass nisjebredden så den passer inn mellom stenderne for enklest (billigst) konstruksjon. Husk at det blir dårligere lydisolasjon der nisjen er siden det vel ikke er noen isolasjon bak.
Det kan være pent å tilpasse høyden på nisjebunnen slik at den blir på samme høyde som dusjarmaturen. Det finnes en standardhøyde for den, men jeg husker ikke hva den er.
Belysningen i nisjen?
Det er ikke dumt.H Humsipums skrev:
Platene har blitt dyre. 250 kroner stykket eller så om jeg drar til Hornbach og kjøper mange. Så arbeid på det. Tør nesten ikke gjette hva man har for sjablong. 350 kroner meteren?
Jeg ville tatt 450kr/m for innbæring, oppsetting inkl. hulltaking for rør og el samt vinduer og dører for oppsetting av osb.H Humsipums skrev:
Ja! Omtrent slik tenkte jeg. Kommer til å sette 2 spotter koblet til Plejd i dem.BirgitS skrev:
Du trenger ikke å unnskylde degdet er så lett å stave feil og ikke alltid så lett å se at man har gjort det.
Tilpass nisjebredden slik at den passer inn mellom stenderne for enkleste (billigste) konstruksjon. Tenk på at det blir dårligere lyddemping der nisjen er, siden det vel ikke er noen isolasjon bak.
Det kan være stilig å tilpasse høyden på nisjebunnen slik at den blir i samme høyde som dusjblanderen. Det finnes en standardhøyde for den, men jeg husker ikke hva den er.
Belysningen i nisjen?
Det blir ganske dyrt! Hva er fordelene med OSB foruten lyddemping og enklere å henge opp ting?MathiasS skrev:
Å enklere kunne henge opp ting er gull verdt. Fremfor alt tunge ting som en TV eller en hylle er det bare å skru opp hvor du vil. Men også lettere ting som et bilde kan du henge opp med en tynn spiker slik at om du vil flytte bildet blir det et minimalt hull i veggen i stedet for en masse molly-plugger som ser ut som pålimte enkroner overalt.
Utover dette blir veggene stivere og bedre lydisolerte. Hele huset føles mer som et ordentlig hus i stedet for en lekestue med kartongvegger.
Edit: Det er altså ingenting utover sett som du skriver, men vinsten og følelsen er mye større enn du tror.
Utover dette blir veggene stivere og bedre lydisolerte. Hele huset føles mer som et ordentlig hus i stedet for en lekestue med kartongvegger.
Edit: Det er altså ingenting utover sett som du skriver, men vinsten og følelsen er mye større enn du tror.
Klikk her for å svare