Er midt i en nybygging av hus (1,5 plan) og skal sammen med snekker gå gjennom innervegger i soverom, bad, og stue.

Jeg etterlyser akkurat nå gode tips og råd som det er bra å tenke på i nåværende situasjon. Foreløpig har vi tenkt på følgende:

- Vi kommer nok ikke til å ta osb-plater pga kostnad kontra behov (så vidt jeg vet)
- Dusj is har 60x30cm ved ca 110-120cm høyde i dusjen
- Slisse i veggen for trekking av tv og dagorkabler der disse skal være.
- Forsterkning av gipsvegg der tung tv skal henge

Er det noe mer som kan være bra å tenke på? Høyt og lavt. Noe som du selv har tenkt på i ettertid at du ønsker du hadde gjort i dette stadiet eller noe du er veldig glad for at du har tenkt på? Noe som generelt er bra å tenke på?

Edit: er litt usikker på plassering av tråd. Takknemlig om mod flytter på den om den er feilplassert.

BirgitS
H Humsipums skrev:
Dusj is har 60x30cm ved ca 110-120cm høyde i dusjen
Hva betyr det?
H Humsipums skrev:
Forsterkning av gipsvegg der tung tv skal henge
OSB-plate er bra til det.

Om man ikke følger Säker vann-vegg rundt badet kan det kanskje bli problemer med forsikringsselskapet ved en evt. vannskade.

Du skal selvfølgelig ha OSB i veggen!!!!
Det er jo en nesten ubetydelig kostnad når du først bygger huset, og du kommer til å angre på det resten av livet hvis du lar være.

• Liker
Dizzy84 og 2 andre
  • Laddar…
P
H Humsipums skrev:
Er midt i en nybygging av hus (1,5 plan) og skal sammen med snekker gå gjennom innervegger i soverom, bad og stue.

Jeg etterlyser nå gode tips og råd som er bra å tenke på nå. Foreløpig har vi tenkt på følgende:

- Vi kommer nok ikke til å ta osb-plater pga kostnad kontra behov (så vidt jeg vet)
- Dusj is har 60x30cm ved ca 110-120cm høyde i dusjen
- Spor i veggen for trekking av tv og dagorkabler der disse skal være.
- Forsterkning av gipsvegg der tung tv skal henge

Er det noe mer som kan være bra å tenke på? Høyt og lavt. Noe som du selv har tenkt på i etterkant at du ønsker du hadde gjort i dette stadiet eller noe du er veldig glad for at du tenkte på? Noe som generelt er bra å tenke på?

Edit: er litt usikker på plassering av tråd. Takknemlig om mod flytter den om den er feilplassert.
I baderom skal det være 15 mm K-plywood.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Rejäl skrev:
I baderom skal det være 15 mm K-plywood.
Skal og skal... Det er ikke et krav, men det gjør det mye enklere når man skal skru opp ting på veggene.

• Liker
pdov
  • Laddar…
P
H Humsipums skrev:
- Sliss i veggen for trekking av tv- og dagorkabler der disse skal være.
Hva menes?
Det jeg gjetter er rundt tomrør og det jeg ønsket er at man trakk flere tomrør...
H Humsipums skrev:
- Forsterkning av gipsvegg der tung tv skal henges

Noe som du selv har tenkt på i etterkant at du ønsker du hadde gjort i dette steget
At jeg satte OSB på ALLE vegger på begge sider. Både for enkelthet for å skru i dem, men også lyddempende. Jeg håper at du legger isolasjon i veggene.. Og vil du ha det ekstra stille et sted så bygg en skikkelig lyddempende vegg

P
useless useless skrev:
Skal og skal... Det er ikke et krav, men letter enormt mye når man skal skru opp ting på veggene.
Men ifølge dine innlegg så kan man jo drite i alt sikkert vann er heller ikke lov!
Skal man resonere som deg så blir alt bra jobbigt.

P
Rejäl skrev:
Men ifølge dine innlegg kan man jo drite i alt sikkert vann er ikke heller lov!
Skal man resonnere som du så blir alt veldig slitsomt.
Ingen slåsskamp/byggehus pingpong nå......
Svar på TS spørsmål og la denne og dens byggere fikse resten

Rejäl skrev:
Men ifølge dine innlegg så kan man jo drite i alt, sikkert vann er heller ikke lov!
Skal man resonere som deg så blir alt veldig slitsomt.
Hvor i sikkert vann står det at 15 mm kryssfiner i hele baderommet er et krav? Det som står i reglene angående det handler om innfestninger:

"Innfesting av produkter kan kreve forsterkning av vegg.
Skrueinnfestinger skal gjøres i betong eller annen massiv
konstruksjon, trestendere, trekortlinger eller i en konstruksjon som
er testet og godkjent for innfesting, for eksempel en plate-
konstruksjon."

Lese man om Sikkert Vanns eksempel på våtromsvegg så står det:

"Våtromsveggen er en alternativ byggemåte som oppfyller kravene ifølge bransjeregler Sikker Vanninstallasjon. Veggen som er en platekonstruksjon, klarer kravene til skrueinnfestinger i våtsone 1 ifølge 3.4.1 i bransjereglene 2016:1."

Det er altså like tillatt å sette en kortling eller stender der man har tenkt å skru opp noe på veggen.

Så setter for eksempel BKR krav på veggens stabilitet hvis den skal kles med fliser, men det holder med dobbelgips ved cc60 ifølge deres regler.

• Liker
pdov
  • Laddar…
P
P PappasHammare skrev:
Ingen slåss/byggehus pingpong nå......
Svar på TS spørsmål og la denne og dens byggere fikse resten
Men han gjør jo ingenting annet enn å lete etter hull i folks skriverier og da må man tåle det!

P
useless useless skrev:
Hvor i sikker vann står det at 15 mm kryssfiner i hele baderommet er et krav? Det som står i reglene angående dette handler om innfestninger:

"Innfestning av produkter kan kreve forsterkning av vegg. Skruinnfestninger skal gjøres i betong eller annen massiv konstruksjon, trestendere, treklosser eller i konstruksjon som er testet og godkjent for innfestning, for eksempel en platekonstruksjon."

Leser man om Sikker Vanns eksempel på våtromsvegg så står det:

"Våtromsveggen er en alternativ byggemåte som oppfyller kravene i henhold til bransjeregler Sikker Vanninstallasjon. Veggen som er en platekonstruksjon klarer kravene til skruinnfestninger i våtsone 1 i henhold til 3.4.1 i bransjereglene 2016:1."

Det er altså akkurat like tillatt å sette en kloss eller stender der man har tenkt å skru opp noe på veggen.

Så stiller f.eks. BKR krav til veggens stabilitet hvis den skal kles med fliser, men det holder med dobbeltgips ved cc60 i henhold til deres regler.
Jeg skrev for det første ikke at hele må kles!
Men sikkert vann er ingen lov! Den kan man ignorere hvis man føler for det.

P
useless useless skrev:
Hvor i sikker vann står det at 15 mm plywood i hele badet er et krav? Det som står i reglene angående det handler om innfestinger:

"Innfesting av produkter kan kreve forsterkning av vegg.
Skruinnfestinger skal gjøres i betong eller annen massiv
konstruksjon, trestendere, trekortlinger eller i konstruksjon som
er prøvd og godkjent for innfesting, for eksempel en platekonstruksjon."

Leser man om Sikker Vannets eksempel på våtromsvegg så står det:

"Våtromsveggen er en alternativ byggemåte som oppfyller kravene ifølge bransjeregler Sikker Vanninstallasjon. Veggen som er en platekonstruksjon klarer kravene til skruinnfestinger i våtsone 1 ifølge 3.4.1 i bransjereglene 2016:1."

Det er altså akkurat like tillatt å sette en kortling eller stender der man har tenkt å skru opp noe på veggen.

Så stiller for eksempel BKR krav til veggens stabilitet hvis den skal kles med fliser, men det holder med dobbeltgips ved cc60 ifølge deres regler.
Får jeg spørre hva du jobber med?

Men du gir jo ikke blaffen i Säker Vatten hvis du ikke setter opp kryssfiner på badet. Joda, jeg er enig i at det er veldig bra med kryssfiner i hele rommet, og med tanke på merkostnaden er det vel ikke så mye å tenke på.

P
useless useless skrev:
Men du ignorerer jo ikke Säker Vatten om du ikke setter inn kryssfinér på badet. Joda, jeg er enig i at det er veldig bra med kryssfinér i hele rommet, og sett til merkostnaden er det vel ikke så mye å fundere på.
Vi har brukt kryssfinér lenge før sikker vann ble populært.

H Humsipums skrev:
Jeg etterlyser nå gode tips og råd som er bra å tenke på i nåværende situasjon. For øyeblikket har vi tenkt på følgende:

- Vi kommer nok ikke til å ta OSB-plater på grunn av kostnad kontra behov (så vidt jeg vet)
- Dusch is har 60x30cm ved ca. 110-120cm høyde i dusjen
- Sliss i veggen for trekking av TV- og dagorkabler der disse skal være.
- Forsterkning av gipsvegg der tung TV skal henge

Er det noe mer som kan være bra å tenke på? Høyt og lavt. Noe som du selv har tenkt på i etterkant at du skulle ønske du hadde gjort i dette stadiet eller noe du er veldig glad for at du har tenkt på? Noe som generelt er bra å tenke på?

Edit: er litt usikker på plassering av tråd. Takknemlig om mod flytter den hvis den er feilplassert.
1. Tenk om rundt dette med forsterkningsplate. OSB eller egnet sponplate. Jeg ler hver gang jeg skal skru opp noe. Pengene OSBen kostet har jeg glemt for 100 år siden...

2. trekk alle rør du ikke har trukket allerede, til nettverk, til kameraer, forbered for kablet alarm, bevegelsesdetektorer for auto av/på for lamper osv

3.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.