Hei,

Vi får leveranser med jevne mellomrom og vanligvis er det ikke noe problem for sjåføren å rygge opp på vår innkjørsel. Denne gangen kom man imidlertid med en mye større lastebil pluss at man nok ikke helt visste hvordan den skulle håndteres. Resultatet ble at man kjørte inn i en av søylene (Mexitegel), 2 steiner flisades:

https://imgur.com/a/QeCpJxh

Sjåføren vil komme ut og utbedre defekten med en form for utendørsement. Innledningsvis sa jeg nei, vi har bygget dette selv og det krever en viss nøyaktighet for at det skal bli helt gjenopprettet. Vår tillit til ham er ikke på topp, vi har tidligere opplevd mindre hendelser med ham og følelsen er at ting ikke er så nøye.

Muren er bygget med lignende mexitegel som huset, og denne steinen kan ikke kjøpes ny. Man kan finne brukt, men det finnes en veldig stor variasjon så å finne akkurat lik stein er vanskelig. Muren er hovedsakelig limt og første tanken er å lime tilbake bitene. Etter å ha holdt til bitene kan man konstatere at de stort sett passer, men det vil bli synlige sprekker. Mexitegel er ganske porøst så bare ved å prøve å passe inn delene mister man materiale og dermed passform.

En annen løsning er å forsøke å få tak i stein og så bytte dem ut.

Uansett regner vi med et par timers arbeid med dette, og det vil ikke bli som det var før.

Hvordan skal man tenke? Jeg vet jo at hvis håndverkere har gjort feil, må man la dem få mulighet til å utbedre, men det er en litt annen situasjon her.

Sannsynligvis ville vi ønsket å ha en økonomisk erstatning for det arbeidet vi nå må legge ned for å prøve å gjenopprette det. Men hva har man rett til å kreve?
 
Hvem er føreren da? Bedriftseieren selv eller? Jeg forstår jo greia som helhet, men du snakker om utseendet som veldig primært samtidig som det ser ut som noen har fuget med en spade? Selvsagt vil man ha skader forårsaket av noen andre rettet opp, men usynlig vil det jo aldri bli, og det enkleste er vel å lime tilbake bitene hvis det ikke er mos av alt.
 
Det går å legge inn bilder direkte i tråden, så blir det lettere ...
 
  • Murkolonne med firkantet toppstein, omgitt av busker i en hage.
  • Liker
Sthlm1891
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det går att legge inn bilder direkte i tråden, så blir det lettere ...
Du har helt rett! Dessverre mister man kontrollen over bildene når man gjør det på den måten i dette forumet. Det finnes ingen mulighet til å slette bilder i ettertid, av den grunnen nøyer jeg meg nå med å lenke dem.
 
S Stefan1972 skrev:
Hvem er føreren da? Firmaeieren selv eller? Jeg forstår jo greia som helhet, men du snakker om utseendet som veldig primært samtidig som det ser ut som noen har fuget med en spade? Selvfølgelig vil man ha skader forårsaket av noen andre utbedret, men usynlig blir det jo aldri, og det letteste er vel å lime tilbake bitene hvis det ikke er mos av alt sammen.
Føreren er en ansatt på spedisjonsfirmaet.

Muren og søylen er hovedsakelig limt, men for å dekke visse kliper har vi lagt utendørs fix mellom steiner (horisontalt). Normalt gjør man nok ikke slik, men det passet vår smak bedre.

Så spørsmålet her er, må vi først tillate dem å utbedre det, eller kan vi kreve økonomisk kompensasjon for det?
 
S
Unnskyld, men fugene dere har gjort, ser jo forferdelige ut. Å kreve økonomisk kompensasjon kan dere nok glemme. En reparasjon med passende masse, kommer nok til å smelte inn like bra som deres fuger.
 
  • Liker
freddan83 og 2 andre
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Du har helt rett! Dessverre mister man sin kontroll over bildene når man gjør på det viset i dette forum. Det finnes ingen mulighet å slette bilder i ettertid, av den grunnen nøyer jeg meg nå med å lenke dem.
Det gjør du på imgur også ..

"With regard to any file or content you upload to the public portions of our site, you grant Imgur a non-exclusive, royalty-free, perpetual, irrevocable worldwide license (with sublicense and assignment rights) to use, to display online and in any present or future media, to create derivative works of, to allow downloads of, and/or distribute any such file or content. To the extent that you delete any such file or content from the public portions of our site, the license you grant to Imgur pursuant to the preceding sentence will automatically terminate, but will not be revoked with respect to any file or content Imgur has already copied and sublicensed or designated for sublicense." https://imgur.com/tos
 
S Stadsfiskalen skrev:
Unnskyld, men fugene dere har gjort, ser jo forferdelig ut. Å da kreve økonomisk kompensasjon kan dere nok glemme. En reparasjon med passende masse, vil nok smelte inn like bra som fugene deres.
Ja, fugene på tårnene er ikke vakre, en feil kan man vel si mildt.

Selve tiltaket i seg blir da å sette på delene med lik utendørsfix, på den måten kan man jevne ut og unngå sprekker. Det blir selvfølgelig vanskeligere å tilpasse passformen, men det burde være mulig å få det noenlunde riktig.

Uansett så blir det nok en jobb, så spørsmålet er hva det kan være verdt? Hva ville en håndverker tatt for å utbedre det?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det gjør du på imgur også...
Jeg laster ikke opp til den offentlige delen men hidden. Jeg har alltid kunnet fjerne bilder som jeg vil der. Dette er dog feil tråd for en slik diskusjon, vennligst send meg PM hvis du vil snakke videre om det.
 
S snowjim skrev:
Jeg laster ikke opp til den offentlige delen, men skjult. Jeg har alltid kunnet fjerne bilder som jeg vil der. Dette er imidlertid feil tråd for en slik diskusjon, vennligst send meg en PM om du vil snakke videre om det.
Nja, det var du som tok det opp? For min del kan du gjøre som du vil, men vil man ha mange svar er det bedre med bildene i tråden ..
 
  • Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Noen hundrelapper, be sjåføren kjøpe en fin whiskey og fikse steinen selv!
 
  • Liker
Workingclasshero og 2 andre
  • Laddar…
S
S snowjim skrev:
Ja, fugene på tårnene er ikke vakre, en feil kan man vel mildt si.

Selve tiltaket i seg blir da å sette delene med lik utendørsfiks, på den måten kan man jevne til og unngå sprekker. Det blir så klart vanskeligere å parade inn passformen, men det burde gå å få noenlunde rett.

Uansett så blir det nok en jobb, så spørsmålet er hva det kan være verdt? Hva ville en håndverker tatt for å fikse det?
Om sjåføren er flink med hendene kan han nok ordne det. Det går nok å trylle bort mye, kanskje sånn at det ikke synes om man ikke gransker det. Be om et par-tre flasker whisky i tillegg som kompensasjon.
 
  • Liker
snowjim
  • Laddar…
Jeg hadde gjort det lille arbeidet selv for å få det som jeg vil ha det, eller ha meg selv å skylde på hvis det ikke blir bra.

Hadde jeg deretter ønsket å "sette på plass" sjåføren, hadde jeg snakket med ham neste gang og vært veldig tydelig med at han må ha kontroll på hva han driver med, eller be om hjelp til å sjekke før han rygger. Vil dere sette sjåføren skikkelig på plass allerede nå, kan dere jo sende en e-post til selskapets infomail/kundeservice og forklare at sjåføren har forårsaket skader på muren deres og eventuelt legge til at dere ønsker erstatning/kompensasjon.
 
Typisk forsikringsskade! Når enighet ikke kan oppnås på en enkel måte, må det overføres til de grå tjenestemennene.
Heder til sjåføren som i hvert fall tilbød seg å prøve.
 
I tilfeller som dette skal man først notere regnummeret på bilen. Går det ikke å komme til enighet på annen måte, melder man det deretter til forsikringsselskapet.
Jeg ville ha startet med transportfirmaet, er det bovägga direkte, forsikringssak.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.