Har en vegg i et kjellerbod i et hus fra 1930. Malingen og pussen har løsnet på flere steder. Pussen løsner enkelt på flere steder. Banker man i veggen høres det delvis også hult ut.

Kan man sparkle over hullene? Hva skal man bruke da? Gipssparkel? Eller noe annet? Hvordan gjør man for å unngå problemene? Påfør noe som puster bedre?

• Vegg i kjeller med avskallet puss og eksponert mur, flere områder med løs puss og synlige skader.
  • Veggen i en kjellerbod med avskallet maling og puss, synlig mur og treplanker ved siden av. Gipsrester på gulvet.
  • Veggen i en kjellerbod viser avskallet maling og puss, med flere flekker der materialet har falt av, og eksponerer den underliggende strukturen.
  • En källarvegg med puss og maling som flasser av, åpenbaring av rå murvegg i midten.
Du har jo riktige kraftige fuktproblemer og bør jo ta hand om årsaken istedenfor å bare sparkle over.

• Liker
Gusten_Gnuk og 1 annen
  • Laddar…
Takk for svaret! Det er en leilighetsbygning der jeg leier en kjellerlokale (jeg har ansvar for overflatene). Vet ikke om det finnes så mange årsaker jeg kan gjøre så mye med.

Vet ikke om den tidligere leietakeren har malt med noen maling som ikke puster som har gjort saken verre.

Stefan N Stefan N skrev:
Du har jo ganske kraftige fuktproblemer og bør jo ta hånd om årsaken i stedet for bare å sparkle over.

Beste svar

N
Man skal aldri bruke noen form for gipsprodukter i et fuktig miljø.
Lapp opp alt som er større enn 2 mm med c bruk, børst bort all løs maling med stor stålbørste eller skurebørste.
Om noe stikker ut (metall eller gammelt hardt bruk) hugg det bort med en hammer.
Eventuelt sparkle litt, men det finnes jo ingen sparkel for det miljøet.
Rull på med billig hvit plastmaling, men gjerne for puss, burde funke et par år.

• Liker
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Å utbedre det der overflatelaget er jo som å kaste perler for svin. Husets eier burde være ivrig etter å drenere og isolere kjelleretasjen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.