Hei
Holder på å renovere 60-tallshuset. Begynte på nytt rom i dag, og det har ikke gått like bra som forrige rom.

I forrige rom var det et lag maling + et lag tapet. Jeg dampet da lett bort tapetet, og det ble et fint underlag.
Nå i dette rommet begynte jeg å dampe tapet, det er to lag og ikke malt under. Når jeg kommer til originaltapetet underst, er det umulig å få det bort uten å rive opp kartongen på gipsen bak.
Så hvis jeg skal fortsette å dampe, må jeg sannsynligvis bredsparkle hele veggen.

Hvordan ville dere gjort dette? Ville det gått raskere å bare rive ned gipsen og sette opp ny? Eller synes dere jeg skal fortsette og prøve å beholde den eksisterende gipsen?
Det er dessverre 255 cm i takhøyde, så i så fall må jeg kjøpe 270 cm gips...
Veggområde med flere tapetlag fjernes, viser slitesterk tapet og avslørt gipsplate under. Tapeten flasser av og etterlater ujevne overflater. Veggen i et rom under renovering, med flekkvis fjernet tapet og synlig gipskartong bak, og delvis malt taklist. Riveprosjekt av tapet i en eldre bolig, viser delvis avskrevet tapet på stuevegg med synlig gips og smuldrende overflate under. En gang med beige vegger, en hvit kommode, en stol, og en speilramme med kunstverk. En åpen døråpning viser en annen del av huset.

• Veggen under tapetfjerning, viser flere lag med tapet hvor det øverste laget er delvis fjernet og avslører skadet gipsplater bak.
Bolidenragg
Hørt at renoverings-tapet fungerer på dårlige/ujevne underlag.
Bredsparkle er bare slitsomt om man ikke er ordentlig kyndig etter min mening.

• Liker
naikon
  • Laddar…
Bolidenragg Bolidenragg skrev:
Hørt at renoverings-tapet fungerer på dårlige/ujevne underlag.
Bredsparkle er bare kjipt om man ikke er skikkelig kyndig etter min mening.
Ja det kanskje kan være et alternativ. Verdt å prøve, i alle fall tusen ganger lettere enn å bredsparkle eller gipse om.

nikasp
N naikon skrev:
Ja det kanskje kan være et alternativ. Verdt å prøve, iaf tusen ganger lettere enn å helsparkle eller gipse om.
Jeg kranglet med sparkel men har lest at rullesparkel er sykt mye enklere.

• Liker
naikon
  • Laddar…
N naikon skrev:
Hvordan ville dere gjort her? Ville det gått raskere å bare rive ned gipsen og sette opp ny? Eller synes dere jeg skal fortsette og forsøke å beholde eksisterende gips?
Jeg ville unngå å rive ned noe som helst. Det synes jeg føles som et unødvendig arbeidsmoment som ikke tilfører noe. En tanke.

Hvordan man best skal gå videre når man har begynt på en måte må nok vurderes på stedet.

nikasp nikasp skrev:
Jeg slet med sparkel men har lest at rullesparkel er sykt mye enklere.
Mulig man kanskje tester!
O O skrev:
Jeg ville unngått å rive ned noe som helst. Det synes jeg føles som et unødvendig arbeidsmoment som ikke tilfører noe. En tanke.

Hvordan man best skal gå videre når man har begynt på en måte må nok vurderes på stedet.
Det ytterste tapetet er veldig slurvete gjort, fylt med store luftbobler og løsner i skjøtene. Så det må dessverre bort. Ellers hadde jeg selvfølgelig bare malt over.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.