De fleste arbeidsmomenter pleier å gå bra når jeg totalrenoverer et rom, men sparkling føles skummelt. Som lekperson, hvordan gjør jeg det enklest for at det skal bli så bra og enkelt som mulig? Sparkler igjen sprekken mellom gipsplatene så det blir flatt, limer vevlim/tapetlim når det har tørket og setter papirremsen i det, så når det har tørket sparkler jeg et par lag over? Dette for veggene. Obs, det trenger ikke å gå raskt og vil ikke sparkle inn remsen, har dårlige minner av det.
Jeg har også gips i taket som er et skråtak, dvs. det er vinkler mot veggen og to vinkler i midten av taket øverst som skal sparkles, hvordan gjør man lettest og best her for at det skal bli så bra og holdbart som mulig?
Jeg har også gips i taket som er et skråtak, dvs. det er vinkler mot veggen og to vinkler i midten av taket øverst som skal sparkles, hvordan gjør man lettest og best her for at det skal bli så bra og holdbart som mulig?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.623 innlegg
Forarbeidet er det som tar lengst tid. Sørg for å ha gode verktøy, en bred sparkelspade f.eks.M Mattias E Svensson skrev:De fleste arbeidsmomenter pleier å gå bra når jeg totalrenoverer et rom, men sparkling føles skummelt. Som lekperson, hvordan gjør jeg det enklest for at det skal bli så bra og enkelt som mulig? Sparkler igjen sprekken mellom gipsplatene så det blir flatt, limer vevlim/tapetlim når det har tørket og setter papirremsen i det, så når det har tørket et par lag sparkel over? Dette da for veggene. Obs, det trenger ikke gå raskt og vil ikke sparkle inn remsen, har dårlige minner av det.
Jeg har også gips i taket som er et vinkelttak, dvs det er vinkler mot veggen og to vinkler i midten av taket øverst som skal sparkles, hvordan gjør man lettest og best her for at det skal bli så bra og holdbart som mulig?
slipapir, sørg for at du kan slipe hele bredden samtidig, legg ikke på for mye sparkel av gangen, bedre å la det tørke og sparkle igjen, slipe sparkle igjen osv. Det er jo ikke bare sprekken, gipsplater pleier å være skråkantet i kantene så hele den delen må sparkles for at veggen skal bli jevn.
Som noen andre skrev tidligere, se på Youtube hvordan man gjør det.
Lykke til!
Som forrige taler sa. Legg heller på litt mindre sparkel og i flere omganger.
Den kjedeligste og mest støvete delen er slipingen.
Mine første forsøk fristet meg til å klaske på for mye sparkel og deretter jobbe som gal med slipepapiret for å få sluttresultatet. Det resulterte bare i masse ekstra svette og at 50% av sparkelen avsluttet sin karrière som støv.
Etter litt øvelse får man til 99% av sluttresultatet med hjelp av sparkelspaden, og alt som gjenstår er en lett berøring med slipeklossen.
Den kjedeligste og mest støvete delen er slipingen.
Mine første forsøk fristet meg til å klaske på for mye sparkel og deretter jobbe som gal med slipepapiret for å få sluttresultatet. Det resulterte bare i masse ekstra svette og at 50% av sparkelen avsluttet sin karrière som støv.
Etter litt øvelse får man til 99% av sluttresultatet med hjelp av sparkelspaden, og alt som gjenstår er en lett berøring med slipeklossen.
Jeg har limt remsene med våtromslim etter at jeg har fylt skjøtene med gipsbruk. Ble bra uten noen bobler nå som jeg har sparklet over.
Det gjør jeg også. Da har jeg likevel rukket å renovere nær 220m2 gipstak, og enda mer vegger Synes fortsatt det er virkelig vanskelig å få til remse direkte i sparkel. Prøvd med jevne mellomrom, men angrer meg alltid, og begynner å lime. Bortsett fra tiden, så er lime ingen feil, blir trolig bedre med hensyn til fallinghet. Yrkesfolk gjør det ikke på grunn av at det tar tid. Når det gjelder korte skjøter i tak som ikke er forsenket så er liming nok det eneste vettige.M Mattias E Svensson skrev:
Hvor lenge tar det for limet å tørke fast remsene kontra platesparkel tørker fast remsene?M mojjen skrev:Så gjør jeg også. Da har jeg likevel rukket å renovere nær 220m2 gipsstak, og enda mer vegger Synes fortsatt det er virkelig vanskelig å få til remse direkte i sparkel. Prøvd med jevne mellomrom, men angrer meg alltid, og begynner å lime. Bortsett fra tiden, så er lime ikke noe feil, blir trolig bedre med hensyn til slitestyrke. Profesjonelle gjør det ikke fordi det tar tid. Når det gjelder korte skjøter i tak som ikke er forsenket så er liming nok det eneste fornuftige.
Jeg har alltid brukt platesparkel for papirremser i tak. Har uansett ventet til dagen etter.
Vegger som skal tapetseres har jeg kjørt med enklere glassfiber remse som selvklebende.
Saken er med strimler så vil man (I alle fall jeg) først fylle sprekkene med gips eller sparkel, så forsenkningen blir jevn. Noen ganger har jeg måttet dra på med sparkel 2 ganger for at det skal bli noenlunde jevnt. Det er nok overkill, men en fylling, ellers trykkes remsen inn i skjøten. Så det tilsvarer ditt sparkellag med remsen. Deretter liming som jeg pleier å la være over natten. Så man mister vel tilsvarende et sparkellag i tid. Det gjør jo ikke noe når man bygger selv, men om maleren må gjøre det for å komme tilbake en dag senere, så blir det jo kostnadsdrivende.T TheGame skrev:
Klikk her for å svare