Jeg har satt gipsplater i taket, satt papirremse i skjøtene og sparklet og pusset til verdens ende.

Men jeg får det ikke jevnt.

Testet med slepelys og hver eneste skjøt synes. Vurderer om jeg har sparklet for mye så det nesten har blitt små "kuler".

Har dere noen tips til hvordan jeg kan redde dette?

Ossian K Olsson
Har gjort det samme, i et rom ser det for jævlig ut.

Men to tips, sparkel og la det virkelig tørke. Jeg sparklet, slipte malte og så krympet sparkelen etterpå og det ble stygt.

Det andre er å slipe så du synes det ser greit ut, så male, så slipe litt igjen.

Bruker du maskin? Kjør ganske sakte så ikke maskinen tar for mye.

• Liker
David.B.
  • Laddar…
David.B. David.B. skrev:
Jeg har satt gipsplater i taket, satt papirremse i skjøtene og sparklet og slipt til verdens ende.

Men jeg får det ikke glatt.

Testet med slepelys og akkurat hver eneste skjøt vises. Vurderer om jeg har sparklet for mye så det nesten har blitt små "kuler"

Har dere noen tips på hvordan jeg kan redde dette?
Det er vanskeligere enn man tror å sparkle pent. Mine egne tidlige forsøk brukte jeg også for mye sparkel. Lært meg å sparkle flere ganger tynt med sliping imellom. Har du malt eller hvordan vet du sluttresultatet? Så er matte farger takknemlige. Kjører du en blankere farge kommer du med slepelys aldri til å være fornøyd. Så kanskje du er for kritisk, man pleier å bli det ved DIY jobber.

• Liker
MagHam og 2 andre
  • Laddar…
Prinsippet for å sparkle er at du skal fylle de partiene som er lave. Bruk en skikkelig lang sparkel spade. Du pusser det som stikker opp, legger i det som er lavt. Som glad amatør må du regne med kanskje 10 runder om du skal få det perfekt. Bruk snekkerblyanten og tegn svake streker for å virkelig se dalene. Tak med glatt overflate, en rund taklampe i midten. Utført arbeid i forbindelse med sparkelprosjekt.

• Liker
David.B.
  • Laddar…

Beste svar

Du skal bruke en sparkelspade som er minst 400mm bred, gjerne 500. Deretter sparkler du først med grovsparkel da det ikke synker sammen like mye.

Sparkle først opp de forsenkede kantene med remse.

Deretter sparkler du minst to, sannsynligvis tre ganger hvor du drar ut sparkelen 40-50cm på hver side av forsenkningen. Når du drar av sparkelen skal du unngå å legge trykket midt på sparkelspaden, men heller mer ut mot kantene - det er egentlig dette som er vanskelig å få til snerten på.

Når du sliper skal du bare slipe lett noen få drag, ellers tar det for mye og du må sparkle enda en gang.

• Liker
David.B.
  • Laddar…
M MickeMörkö skrev:
Prinsippet for å sparkle er at du skal fylle de partiene som er lave. Bruk en skikkelig lang sparkelspade. Du sliper det som stikker opp, legger i det som er lavt. Som glad amatør må du regne med kanskje 10 runder hvis du skal få det perfekt. Bruk snekkerpennen og tegn svake streker for virkelig å se dalene.
Takk for bra svar!

Når man legger på mye sparkel, er det ikke da økt risiko for at det sprekker i skjøtene når huset beveger seg?

David.B. David.B. skrev:
Takk for bra svar!

Når man legger på mye sparkel, er det ikke da økt risiko for at det sprekker i skjøtene når huset beveger seg?
Gips er i seg selv et dødt materiale uten bevegelser forutsatt at du har regulert og skrudd riktig. Det du skal sparkle er skjøter og skruehull, hvilket blir en gitt høyde. Kan aldri bli for lite eller for mye. Kan bare bli riktig mengde.

Det blir aldri "mye" heller om ikke gipsningen er forferdelig - millimeter synes i slepelys.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.