Hei!
Jeg trenger å skjøte to stk bjelker i etasjeskilleren som har råtnet opp mot ytterveggen.
Nå lurer jeg på hvilken variant av skjøting jeg skal bruke, den spikrede ifølge Träguiden (http://www.traguiden.se/TGtemplates/...lt.aspx?id=822) eller med vognbolter? Hva er vanligst og best?
Hvilken dimensjon på bolten eller gjengestangen bør man ha? Finner ingen info om dette på nettet.
Bjelkene er i dimensjonen 4x9". Det er bare ca 50 cm som må byttes.
Mellom disse to tenker jeg å legge en helt ny bjelke som ekstra støtte.

På bildene jeg vedlegger ser man dels den midlertidige bærende innerveggen samt selve skaden. Den kortere regelen som ses på bilde 2 har ingen funksjon overhodet, den har trolig blitt lagt der da tidligere eiere la nytt gulv i andre etasje.

Takk på forhånd for tips, triks og gode råd.

• Råtne bjelker og skadet takstruktur ved yttervegg i et mellomliggende gulv, synlig mugg og forfall.
  • Tre vertikale trebjelker støtter en skadet vegg med råtnende treverk. Skaden er synlig mellom bjelkene. En trapp er delvis synlig til venstre.
Det går utmerket med spikning.
Sett 2"x9" på hver side av den skadede delen.
De bør gå minst en meter forbi skadene.
Så spikrer du med 5" eller 6" spiker.

Tror forresten ikke at det finnes lange nok vognbolt??
Gjengestav går, men både med gjengestav og vognbolt må du bore.

Jeg ville ha spikret!

Takk for respons!
Jeg skrev feil mål på bjelken så jeg, riktig er 3"x9" (ca 76*228)
Med 3"x9" blir tykkelsen 7" eller nesten 178 cm.
6 toms spiker får det bli så spikeren skjærer godt inn på den andre siden.

Skal jeg spikre med mønsteret som treguiden anser med 3+1+3 (1 i midten og tre på hver kant med avstandene 40-70-40. Dette er jo beregnet på en hvilende skjøt med 50 cm lask. Med 1 meter vurderer jeg et tettere kryssmønster?

Du skal spikre dels i begynnelsen av lasken og dels i slutten. I lengderetningen altså.
Spikre du setter i midten tar nesten ingen last.

Vognbolt m12x200mm, finnes på f.eks. biltema
eller treskrue 6x180mm, begge er bedre enn spiker!

Ja treskrue i all ære, men de gamle bjelkene er av kjernevirke og nekter i prinsippet å ta imot skruer. Både torx og stjerneskrue knekker,,,,
Det må være fransk skrue da med ringnøkkel, men jeg tror slike skaper for mye deformasjonsområder i virket.

Hva sier du om både belte og bukseseler?
6" spiker 3+3 hver side OG 2 stk vognbolt på begge sider av lasken?

Det holder nok fint, men om du skulle ha så hardt virke at du ikke kan dra i skruer, så får du nok ikke i en eneste spiker rett...
Jeg ville tro at dine skruproblemer heller kommer av svak skrumaskin dårlig/feil skrue eller dårlige bits!
Jeg har selv kjørt med Biltemas lange skruer i mine stenharde 3" vegger fra 1936 rett i kvister, og med en skrutrekker som drar 52nm så e d som å kjøre i smørd^_^b

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.