Hei! Nå trenger jeg litt hjelp.
Jeg vil åpne opp mellom kjøkken og spiseplass til en ca. 4,8 m stor åpning (gul), eller 4,2 m (blå).
Hvilken type bjelke vil være nødvendig, min tanke er å maksimalt bruke en HEA 160 på grunn av takhøyden.

For å komplisere dette så er det den blå løsningen jeg ønsker å bruke. Dette medfører at bjelken ikke vil havne rett under skjøtene av mellometasjen. Mitt håp er å kunne forsterke bjelkene ved å forlenge/skjøte slik at jeg kan flytte bjelken ca. 60 cm.

Huset ligger i Uppland, -60-talls 1,5 etasje med kjeller. Bjelken vil bli båret opp av stålsøyler som står på betongdekke med bærevegg rett under i kjelleren.

Håper noen vil ta på seg gleden av å beregne og regne litt.
Mvh

• Plantegning viser kjøkken- og spiseområder med merket åpning i blått og gult for balkplassering. Målingene antyder hvor bjelken skal plasseres.
  • Byggtegning av etasjeplan med markerte bjelker og mål, viser planlagte endringer for åpning mellom kjøkken og spiseplass.
  • Blåkopi av husplaner med dimensjoner, viser tverrsnitt av toetasjes hus med takvinkel og detaljer for bjelkeplassering og støtteposter.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.