Y
I stort hele huset fikk 2"4 virke som spikerslag for gipsinnertakene.

Men på badet har jeg andre planer...

På badet skal jeg bruke Huntonit 11x300x1220mm.

Fiberoptikk skal bores og monteres ved montering av hver plate.

Problem 1: Søker da løsning som innebærer minimalt med spikerslag for å få en jevn stjernehimmel uten å kunne ane hvor spikerslaget befinner seg.

Problem 2: Da en ekstra spikerslag trengs, vil det senke takhøyden for mye. Derfor trenger jeg en annen base enn 2"4.

Bildet illustrerer egentlig et ferdigstilt rom, men for å få litt illustrasjon av hva jeg prøver å beskrive i teksten.

Vurderer å bytte 2"4 mot tynneste plankene... Så bare ha korte biter akkurat der jeg trenger å feste innertaket. På den måten kan jeg dra fibertråder på flere steder og unngå at man kan regne ut hvor spikerslaget går...
 
  • Et uferdig rom med åpne takbjelker og synlige isolasjonsmaterialer, klare for montering av innertak.
Sist redigert:
vanlige bord. 22x95, 16x95

28x70

mvh Niklas
 
Jeg vet at det er off topic, men hvorfor har du 2"4 som gles? Altså 45 mm x 95 mm?
 
Y
Niklas9 skrev:
vanlige bord. 22x95, 16x95, 28x70.
Nå er det tre alternativer der. Er det tre valg på grunnbiten eller en sluttløsning?

Akkurat dette at jeg vil dra fibre uten å få en stjernehimmel uten gles-striper når man har kosebelysning.




JOW skrev:
Jeg vet at det er off topic, men hvorfor har du 2"4 som gles? Altså 45 mm x 95 mm?
Jo nå når du stiller spørsmålet så får jeg et svakt minne at det var for å få samme høyde på det nye innertaket slik som den gamle var.

Det gamle var tykkere papphistorie (og tynnere myskogles) og nå ble det tynnere gips. For å slippe at det skulle bli problemer med veggplater eller at jeg skulle gå rundt og tenke på dette så tok vi det virket som heldigvis fikk riktig sluthøyde.

Eller så var det bare for å kunne ha apparatdosene i taket.. husker ikke.. :) Det ble riktig uansett med både dosene og takhøyden.
 
Sist redigert:
Mikael_L
Dropp fiberoptikken, du vil angre om 5 år når det har blitt umoderne. :P

Sag klosser ca 70x70 mm av 19-22mm sponplate (gulvsponplate?) eller enda tykkere hvis nødvendig.

Så når du har boret fast fibrene dine, merker du med penn passende steder å feste huntonittplaten, altså langs platens profilert kant, maks cc 100 men ikke der en fiber skal sitte da.
Så skruer/spikrer/limer du fast klossene her og monterer til slutt platen.

Hvis du ikke har noe å skru/spikre/lime klossene i, må du begynne med å legge spredt panel i cc300.
 
Sist redigert:
Y
Mikael_L skrev:
Dropp fiberoptikken, du vil likevel angre deg om 5 år når det har blitt umoderne. :P
Tror du det? Jeg hadde jo unektelig spart mye tid og penger iallfall. Men bestemt meg for at det skal bli skikkelig pimpet-ala-sjørøverhule med svart gulv og tak med masse svartstein-kledde ting og innebygd akvarium osv.. hehe.. vågalt... men tenk hva damene kommer til å bli fra seg.. bare kjøpe piratklær også... :cool:

captain-john-longfellow-maskeraddrakt-1.jpg
 
Sist redigert:
Y
Når man fester slik "ekte" innertak... hvor trekker man skruen/spikeren da.. kortside og langside på de tynnere delene som neste plate så låser seg fast på? Føles som risiko for svikt.... sammenlignet med alle de skruene man har på gipsplatene..
 
Jeg mener et alt av 28x70, 22x95 og 16x95.
Platene pleier man å skru eller skyte med klammer på langsiden.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.