I stort hele huset fikk 2"4 virke som spikerslag for gipsinnertakene.
Men på badet har jeg andre planer...
På badet skal jeg bruke Huntonit 11x300x1220mm.
Fiberoptikk skal bores og monteres ved montering av hver plate.
Problem 1: Søker da løsning som innebærer minimalt med spikerslag for å få en jevn stjernehimmel uten å kunne ane hvor spikerslaget befinner seg.
Problem 2: Da en ekstra spikerslag trengs, vil det senke takhøyden for mye. Derfor trenger jeg en annen base enn 2"4.
Bildet illustrerer egentlig et ferdigstilt rom, men for å få litt illustrasjon av hva jeg prøver å beskrive i teksten.
Vurderer å bytte 2"4 mot tynneste plankene... Så bare ha korte biter akkurat der jeg trenger å feste innertaket. På den måten kan jeg dra fibertråder på flere steder og unngå at man kan regne ut hvor spikerslaget går...
Men på badet har jeg andre planer...
På badet skal jeg bruke Huntonit 11x300x1220mm.
Fiberoptikk skal bores og monteres ved montering av hver plate.
Problem 1: Søker da løsning som innebærer minimalt med spikerslag for å få en jevn stjernehimmel uten å kunne ane hvor spikerslaget befinner seg.
Problem 2: Da en ekstra spikerslag trengs, vil det senke takhøyden for mye. Derfor trenger jeg en annen base enn 2"4.
Bildet illustrerer egentlig et ferdigstilt rom, men for å få litt illustrasjon av hva jeg prøver å beskrive i teksten.
Vurderer å bytte 2"4 mot tynneste plankene... Så bare ha korte biter akkurat der jeg trenger å feste innertaket. På den måten kan jeg dra fibertråder på flere steder og unngå at man kan regne ut hvor spikerslaget går...
Sist redigert:
Nå er det tre alternativer der. Er det tre valg på grunnbiten eller en sluttløsning?Niklas9 skrev:
Akkurat dette at jeg vil dra fibre uten å få en stjernehimmel uten gles-striper når man har kosebelysning.
Jo nå når du stiller spørsmålet så får jeg et svakt minne at det var for å få samme høyde på det nye innertaket slik som den gamle var.JOW skrev:
Det gamle var tykkere papphistorie (og tynnere myskogles) og nå ble det tynnere gips. For å slippe at det skulle bli problemer med veggplater eller at jeg skulle gå rundt og tenke på dette så tok vi det virket som heldigvis fikk riktig sluthøyde.
Eller så var det bare for å kunne ha apparatdosene i taket.. husker ikke..
Sist redigert:
Dropp fiberoptikken, du vil angre om 5 år når det har blitt umoderne. 
Sag klosser ca 70x70 mm av 19-22mm sponplate (gulvsponplate?) eller enda tykkere hvis nødvendig.
Så når du har boret fast fibrene dine, merker du med penn passende steder å feste huntonittplaten, altså langs platens profilert kant, maks cc 100 men ikke der en fiber skal sitte da.
Så skruer/spikrer/limer du fast klossene her og monterer til slutt platen.
Hvis du ikke har noe å skru/spikre/lime klossene i, må du begynne med å legge spredt panel i cc300.
Sag klosser ca 70x70 mm av 19-22mm sponplate (gulvsponplate?) eller enda tykkere hvis nødvendig.
Så når du har boret fast fibrene dine, merker du med penn passende steder å feste huntonittplaten, altså langs platens profilert kant, maks cc 100 men ikke der en fiber skal sitte da.
Så skruer/spikrer/limer du fast klossene her og monterer til slutt platen.
Hvis du ikke har noe å skru/spikre/lime klossene i, må du begynne med å legge spredt panel i cc300.
Sist redigert:
Tror du det? Jeg hadde jo unektelig spart mye tid og penger iallfall. Men bestemt meg for at det skal bli skikkelig pimpet-ala-sjørøverhule med svart gulv og tak med masse svartstein-kledde ting og innebygd akvarium osv.. hehe.. vågalt... men tenk hva damene kommer til å bli fra seg.. bare kjøpe piratklær også...Mikael_L skrev:

Sist redigert:
Når man fester slik "ekte" innertak... hvor trekker man skruen/spikeren da.. kortside og langside på de tynnere delene som neste plate så låser seg fast på? Føles som risiko for svikt.... sammenlignet med alle de skruene man har på gipsplatene..
Klikk her for å svare
