Y
Jeg vil gjerne ha massive skyvedører for å dempe lyd.

Kom med tegning basert på MDF-plater.

Men de nevnte risikoen for at platene slår seg når jeg legger tapet på dem da MDF er følsomt. Samme med malingen som bør skje på begge sider samtidig.

Han rådet heller å lage en treramme, og sette plater på begge sider av denne for å få dører som ikke slår seg, pluss at dette ville bli mer stabilt.

- Mitt spørsmål til dere er mer en form for kompromiss. Vurderer om man kanskje skulle gjøre som rammer, men legge tykke treplater inni og så lukke tett med de store platene som så er de som blir synlige.

Sånt materiale man lager skjærefjøler av kanskje? men det blir jo stygt på smalsidene... hvilket treramme+to plater ville blitt også i og for seg.

Er det lyd du er bekymret for, så er en skyvedør ikke å anbefale fra starten, den er så utett i sin skinnestruktur at all lyd går den veien i stedet. Men ellers er din grunntanke riktig, jo tyngre dør, desto mer lydisolerende blir den.

//

MDF i midten og renoveringsgips utenpå?
Men ramme er nok det beste, men gipsen blir jo smidig å tapetsere på.

Y
Torpalainen skrev:
Er det lyd du er bekymret for, så er ikke en skyvedør å anbefale fra starten av, den er så utett i sin skinnekonstruksjon at all lyd går den veien i stedet. Men ellers er din grunntanke riktig, jo tyngre dør, desto mer lydisolerende blir den.
//
jo jeg vet men samtidig så er det jo mye brøt inni også så håper på et kompromiss. og tenker man til å gjør så godt man kan så kanskje det blir bra.
- en rammedør med masse luft i seg føles dog ikke som "det beste man kan".. spørsmålet er hva jeg skal fylle tomrommene med.

--

gips utenpå, ja jo kanskje det.

Isoleringsmaterial fyller du med og det lyddempar, f.eks. celleplastplater men det fungerer også bra å presse inn stein/glassull.

Vi laget skyvedører til garderobe av mdf. Ganske høye (gulv til tak) og ganske tynne. Malt med linoljemaling på én side = lang tørketid. De har ikke slått seg. Eneste minuset med dem er at de er litt svaiete, men de fyller sin funksjon og ser bra ut.

Sendt fra mobilen min

Mdf naturligvis. Dumphone.

Sendt fra min mobil

Jeg laget to skyvedører i MDF, 19mm (eller var det kanskje 16), malt på baksiden og tapetsert på forsiden, den ene slo seg brutalt og den ene er relativt rett. Så om jeg skulle lage MDF igjen så ville jeg nok valgt en annen konstruksjon. Tykkere MDF ville jeg nok ikke kunne bruke på grunn av vekten.

Y
Om vi nå sier ram-modellen.

Totalt bør jeg helst være på 19-20mm tykkelse på hele døren.

Hvilket høvlet materiale bør jeg ha som ramme? Det skal jo helst ikke være for tykt, så jeg tvinges til å ha for tynne plater. Men samtidig skal jo rammen ikke bli for svak heller.

Y
Jeg la inn en ordre med ramme-modell men ba om å fylle tomrommene med noe for å gjøre dem mer massive.

Cellplast mente han var mer isolerende men jeg stønnet at jeg ville ha tungt materiale. Tenkte MDF men han sa sponplate....

med cellplast kanskje er bedre enn sponplate... (skyvedører blir selvfølgelig ikke så lydisolerende men man kan jo gjøre så godt man kan iaf)

Mdf på trætan blir en bra og formstabil konstruksjon. Lyden vet jeg ikke, kan man ikke bare fylle opp den med isolasjon? Du kommer til å trenge solide terskler for å dempe lyden ved skinnene, og da går jo stor del av poenget tapt.

Y
Garderobens vegg er så tynn mot det andre soverommet, derfor vil jeg prøve å gjøre så godt det går med dørene. Forhåpentligvis skal de holdes stengt for det meste, tenker på nettene og sånn.

Jeg (og en god venn) bygde to store dører av doble MDF som jeg limte sammen til riktig tykkelse. De ble tunge som pansredører men slår seg gjør de garantert ikke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.