Hei!

Jeg har fått så mye hjelp her på forumet gjennom årene, noe jeg er takknemlig for. Nå har jeg nettopp kjøpt litt av et oppussingsobjekt :) Da ble det på tide å bli medlem!

Huset har hatt samme eier siden byggåret 1976, på godt og vondt. Taket er nytt, vinduer og et bad ble fornyet for 15 år siden, men for øvrig i stor grad originalt.
Jeg tenkte å ta inn en takstmann eller lignende som kan gjøre en mer gjennomgående analyse av huset med tiltaksplan. Tanken er mest at det kan samkjøres med renoveringen om det er behov for det.

Tanken er at vi skal renovere i forskjellige etapper og jeg er litt usikker på hvordan det kan gjøres mest mulig smidig. Dels for økonomien, men også for å redusere rot så godt som mulig.

Jeg tenker sånn, før innflytting tenker jeg å installere vannbåret varmesystem.
- Rive noen ikke-bærende vegger. Skal være tverrbjelker? i huset så bare ytterveggene er bærende. Høres det rimelig ut?
- Radiatorer og rør som skal inn gjennom hele huset.
- Bygge om vaskerommet i kjelleren der den nye varmepumpen skal stå. Er det rimelig med vaskerom i kjeller? Ekstra ventilasjon?
- Male og legge nytt gulv

Jeg vil gjerne ha vannbåren gulvvarme på badene, 2 stk. Men vil ikke ha råd til å gjøre dem i første etappe. Da lurer jeg på om man kan forberede? Eller om man bare kan koble dem inn senere? Samme med kjellerplanet. Om jeg kan installere radiatorer på et senere tidspunkt?

Takk for tilbakemeldingen!

Hallo!

Vet ikke om det er slik at mitt innlegg ligger i feil kategori eller om jeg har formulert spørsmålene mine klønete? :)

Hvordan ser familiesituasjonen ut? Hvor mye tenker du å gjøre selv? Har man barn er det jo svært passende å gjøre så mye av riving og slikt som støver og skitner til som mulig før man flytter inn. Ellers ville jeg generelt anbefale å gjøre så lite som mulig det første året eller to. Det er bedre å bo seg inn slik at man får en følelse av hva som faktisk må fikses, kontra hva man tror må fikses. Deretter får man også en bedre følelse av hvordan man bruker rom og slikt.

Hvordan er kjelleren brukt i dag? Er den oppvarmet og innredet?

Takk for svar!

Vi er 2 voksne og 2 barn, 5 og 8 år.

Problemet er at det er ekstremt lav standard for øyeblikket og trenger å heves. Det ville ikke vært så hyggelig å flytte inn. Enig, og tenker at installering av vannbåret system er ganske rotete og støvete. Det samme gjelder nok for baderom. Men ønsker å forberede men ikke installere radiatorer på kjøkkenet og i kjelleren. Er det rimelig?

Kjelleren har vært brukt som utleiedel. Det finnes et gammelt kjøkken og stue osv. Men for øyeblikket står det tomt. Vet ikke om det svarer på spørsmålet?

Skal gulvene beholdes?
Er det ikke noe spesielt med disse, så hadde jeg vurdert gulvvarme på hele.

Ja, vi tenkte å beholde gulvene, dels fordi det ville være dyrt å rive ut, men først og fremst fordi de er fine :)

Jeg antar at de må rives ut på kjøkkenet for å legge fliser? Eller kanskje det ikke er nødvendig? Men uansett er det deilig med gulvvarme under fliser.

Siden det er et 70-tallshus har jeg lest at det ville være lurt å gjøre om gulv i kjelleren? På grunn av isolasjon. Finnes det en enkel måte å måle om det er nødvendig? Der ville vi i så fall kjøre gulvvarme hvis vi trenger å gjøre om betongfundamentet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.