Kanskje feil avdeling, moderator får avgjøre.
I forbindelse med renovering der gulv/vegger ble revet opp begynte håndverkerne å legge inn løse sponplater som ble lagt over gulvbjelkene for å stå på under renoveringen.
Problemet er at disse sponplatene har stått ute i regn med jord på, og vel innendørs begynte samtlige sponplater å få mugg i de kantene som tidligere stod mot jord utendørs, selve rommet har aldri hatt muggproblemer.
Spørsmålet er: Kan disse sponplatene "smitte av seg" mot materialet innendørs?
I forbindelse med renovering der gulv/vegger ble revet opp begynte håndverkerne å legge inn løse sponplater som ble lagt over gulvbjelkene for å stå på under renoveringen.
Problemet er at disse sponplatene har stått ute i regn med jord på, og vel innendørs begynte samtlige sponplater å få mugg i de kantene som tidligere stod mot jord utendørs, selve rommet har aldri hatt muggproblemer.
Spørsmålet er: Kan disse sponplatene "smitte av seg" mot materialet innendørs?
Det har jeg veldig vanskelig for å tro. Muggsopp, liksom andre ubehagelige soppangrep, må ha visse livsforutsetninger som fukt og varme for å spre seg på organisk materiale. Er huset bygget som det skal, bør det ikke være noen problemer. Er det ikke bygget som det skal, finner nok muggen veien uansett før eller siden...
Jeg er dog veldig mye lekperson på området - en eller annen ekspert burde gi deg en klar beskjed.
Jeg er dog veldig mye lekperson på området - en eller annen ekspert burde gi deg en klar beskjed.
Klikk her for å svare