Vi skal snart bli eiere av en fritidsbolig og har allerede satt i gang ombyggingsplanene. Mellombjelkelaget i huset er svakt bygd (45x195, cc600 med spennvidde 4300 mm), og vi trenger å legge en tverrgående bjelke for å stive opp bjelkelaget. Bjelkelaget som skal forsterkes er stue og soverom.
Takhøyden i etasjen under det svake bjelkelaget som skal støttes er 2,60 meter. Jeg kan støtte den nye bjelken på ett punkt - se tegning. Bjelkens plassering er gitt (på grunn av planløsning). Bjelken blir 7600 mm lang.
Nå er spørsmålet om vi skal ta en limtrebjelke, kerto eller stålbjelke - hva er mest økonomisk, enklest, billigst, smartest ut fra hvor mye bjelken bygger... osv?
Er usikker på dimensjonene og der kanskje noen kan hjelpe meg.
Hmm forstår ikke helt - en understøtte (bjelkelag) som går langs kan du jo ikke bare støtte på ett punkt, da vil den jo ikke hjelpe så mye!?
Du bør nok sette søyler langs hele, og er den nesten 8 meter så bør du nok ha minst 3-4 søyler, jevnt fordelt - med mindre den er spesielt kraftig og uelastisk (stål?) da kan du kanskje slippe unna med støtte bare i endene.
Jeg har selv 45x195 med 4,8 m spennvidde og en bjelkelag i midten (dvs på 2,4 m fra ytterveggene) og opplever ikke noe bevegelse, men jeg kan tenke meg at uten den kunne det ha vært noe bevegelse...
Bjelkelaget i mitt tilfelle er en trykkimpregnert 45x195 lagt på 5 søyler
Bjelkelaget er som sagt 45x195 med spennvidden 4300.
Sviktet i bjelkelaget gjør at jeg vil legge en tverrgående bjelke som kan støttes på _tre_ punkter, og målene er ganske gitte pga planløsning.
Ettersom takhøyden er 260 cm kan jeg legge en bjelke tvers over lektene for å stive opp bjelkelaget, uten å for den saks skyld slå hodet i bjelken, men jeg ønsker gjerne å velge en dimensjon som gjør sitt for å stive opp bjelkelaget.
Obs, bildet viser ikke veggenes virkelige høyde - her illustreres de med 600 mm høye vegger.
klaskarlsson, det er et mellomgulv TS snakker om, ikke et gulv på en søylefundament...
Ah, takk for avklaringen, det sto jo der, men det hadde jeg oversett
Da er det kanskje vanskeligere med støtten og det kan kreves en grovere bjelke ev...
/K
Stål gir antageligvis best effekt per tapt cm i byggehøyde!
Men det er uten tvil dyrest og mest komplisert å arbeide med fra egen erfaring. Det krever løfteanordninger selv om man sparer inn og tar en lav bjelke, typ 150mm.
Ut fra forutsetningene hadde jeg valgt Limtre, 90x270 alt. 90x315 eller lignende mål.
Og med jekk forsøkt å overspenne hele bjelkelaget noe.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.