Har et stykke kalkstein som har blitt gitt til meg som jeg har tenkt å ha som del av benkeplaten i kjøkkenet mitt. Den er bare ca 30 cm bred, så det er ikke noe stort stykke vi snakker om. Overflaten er ganske grov, så jeg har tenkt å slipe/polere den litt. Jeg er ikke ute etter noen høyglans, men vil bare få bort den verste ruheten. Større groper og sprekker tenker jeg å fylle med litt epoxy.

Så til problemet mitt: hvordan gjør jeg det? Har aldri gjort dette før, og jeg har et svært begrenset utvalg av maskiner. Jeg har en båndsliper som jobber på, men aner at man helst skal våtslipe når det gjelder stein? Vil helst ikke kjøpe en maskin for masse penger som ikke blir brukt igjen.

Kalksteinsplate med grov overflate delvis plassert på kjøkkenbenk, klar for sliping og polering.

Åsa Lund
Du kanskje kan leie en maskin en helg?

hva slags maskin trenger jeg? trykkluftdrevet eksentersliper?

Kommer an på hvilket utseende du ønsker og hvor mye tid du har. Du kommer langt med Biltemas våtslipepapir og håndsliping. Viktig er at du har noe plant å holde slipepapiret med og at du går fra fint til finere papir så du får riktig avvirkning. Du kan få meget fin overflate om du har vært nøye i alle trinn. Epoxy mm ville jeg unngå.

Vil presisere at de dypeste gropene blir vanskelige å bli kvitt selv med en større maskin, bedre da å be det lokale steinfirmaet om en pris, en slik liten bit er lett for dem å fikse

ok! blir en tur på jula eller biltema og ser hva jeg kan finne. og gir opp epoxyen. og selvfølgelig går det an å sette det bort, men jeg ser stor verdi i å lære meg hvordan jeg gjør det.

• Liker
Stigfinnaren69
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.