Skal fylle i sprekker i en vegg der to materialer møtes. Det kan komme til å vibrere litt siden det er en skyvedør innenfor veggen nær sprekkene. Vurderer derfor latexfug, siden sparkel kan sprekke. Men jeg ønsker samtidig ikke å få noen synlig skjøt og vil male over de begge materialene. Det mest naturlige da er jo å sparkle, slipe og male.

Leste at det finnes noe som kalles MS-fugemasse og som kan slipes før maling. Hos Bauhaus selger de Bostiks Deco Seal Latex 825, som angis som slipbar. Tenkte deretter å male med vanlig lateksmaling som bør tåle litt vibrasjoner.

Noen med erfaring med å slipe fugemasse, for så å male over?

Interessant, følger

Skulle velge en masse basert på MS-polymer eller lignende i stedet for Latex. Man bruker bl.a. disse når man fuger, så det fungerer fint å slipe.

Takk for svar.

Ja, leste om den her: https://gds.se/material/fogmassor-de-8-viktigaste-fogmassorna

Er MS-fugemasse overmalbar? Hvorfor tror du ikke Bostiks slipbare latexmasse ville fungere, da den angis som slipbar og overmalbar. Jeg skal jo bruke lateksmaling, tenkte det gikk bra sammen. På hvilken måte tror du MS-fugemasse er bedre enn lateksvarianten?

Forresten, kan det være slik at det har kommet en slipbar latexmasse nettopp fordi folk trenger det?

Har ikke brukt akkurat det produktet, men opplever at nettopp latexfog har en tendens til å sprekke med årene, derfor tviler jeg på den.

Ok. Bra å vite.

Vet du om ms-fogmassa kan overmales med vanlig veggmaling, dvs latex?

M marp68 skrev:
Okei. Bra å vite.

Vet du om ms-fugemasse kan overmales med vanlig veggmaling, dvs latex?
Generelt sett er de det, men jeg kan ikke garantere at alle merker fungerer sammen.

S
Fugemasse av ms-polymer eller lignende er bedre enn akryl/latexfug da det er mindre risiko for at det sprekker. F.eks. Kiiltofix masa, Tec 7. Biltema har en også, men den har jeg ikke brukt.

Fug så det blir bra fra starten i stedet for å regne med sliping.
Fug, spray oppvaskmiddelløsning, dra av med en silikonspatel eller -fugepinne.

S sinuslinus skrev:
Fug så det blir bra fra starten i stedet for å regne med sliping.
Fug, spray med oppvaskmiddelvann, dra av med en silikonspatel eller -fugepinne.
Det er en større portal jeg nå har satt inn en innfelt skyvedør i. Den er mindre enn portalen, så jeg har lagt opp med stender rundt om. Det blir litt ny vegg rundt om karmen ut til portalen. Gipsplatene kommer altså til å møte portalens/gamle veggens kanter. Jeg vil nå at skjøten mellom gipsplatene og portalen/gamle veggen ikke skal synes. Det skal se ut som om den gamle veggen går helt inn til karmen. Derfor trengs det nok å slipes slik at man får en usynlig skjøt når man deretter maler over alt.

Går det virkelig an å få en usynlig skjøt med fug uten å slipe?

• Liker
Emilnile
  • Laddar…
S
Beste er jo å skjære opp eksisterende vegg slik at din nye plate overlapper skjøten.

Jeg synes det høres ut som en sparkeljobb med papirremse. Selv om du sliper fugen vil det ikke bli likt.

• Liker
Ibanez_patrik
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Beste er jo å skjære opp eksisterende vegg slik at din nye plate overlapper skjøten.

Jeg synes det høres ut som et sparkeljobb med papirremse. Selv om du sliper fugen, vil det ikke bli likt.
Ja, papirremse kanskje er bedre. Portalen er kledd med lekter og gamle veggen er stein. Gipsplatene møter lektene. Det er altså skjøt mellom gipsplate og gammel lekt langs med portal.

Takk for tips.

S
Om det er forskjellige materialer er pappstripe nok ikke riktig. Jeg ville hørt i fargebutikken om ingen andre svarer her.

Kanskje glassfibertape kan funke

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.