Z z_bumbi skrev:
En åpen fundering.
Jeg gjetter at to osb og to gips demper i nærheten av den lille mengden isolasjon som det tross alt blir. Minst 15% er allerede gips og tre..

Spørsmålet er hvor stabilt det blir og/eller hvordan man får det stabilt?
Jeg tenker sånn her:

To lag OSB og to lag gips gir jo ganske bra masse i seg selv, og demper nok en god del lyd allerede før man i det hele tatt begynner å snakke isolasjon. Tre og gips står jo uansett for en ganske stor del av veggens overflatevekt, som du sier.

Men stabiliteten da – der er jeg enig i at det er det store spørsmålet. Jeg skjønner at 34-regler kanskje er å ta i, men med 45-regler, tverrstag midt på og kanskje fibergips på begge sider, burde det likevel bli en vegg som føles ganske stum, også i full høyde. Spesielt hvis man kjører cc300 eller cc400.

Så funderte jeg også på om man kunne senke inn OSB mellom reglene - for å ikke bygge ut veggen mer. Det burde kunne gi litt mer "låst" følelse, særlig hvis man limer platen mot både regel og gips - men da er kanskje fibergips overkill.

Z z_bumbi skrev:
En åpen fundering.
Jeg gjetter at to osb og to gips demper i nærheten av den lille mengden isolering som det tross alt blir. Minst 15% er allerede gips og tre..

Spørsmålet er hvor stabilt det blir og/eller hvordan man får det stabilt?
Akkurat, bare 4 lag plater overlappende - skjøtene på forskjellige steder, burde jo både bli stabilt og ganske stille. Vil man ha det enda mer stabilt, så kan man kanskje lime også. Er vel dog litt vanskeligere å bygge. En vanlig vegg har kanskje også lettere for å ta opp utvidelser/krympinger(?) Nå har jeg aldri bygget noen vegg sånn, eller noen annen vegg heller for den del, kanskje bør legges til...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.