Hei, jeg har vurdert å slå ut en del av en vegg i garasjen slik at jeg kommer inn i huset.
Litt info.
90 kvm kjeller
90 boligareal (over kjelleren)
Bygget i 63.
Her kommer en rå tegning som jeg har laget i paint.
Der pilen peker vil jeg slå ut. Taket i kjelleren er visstnok støpt i ett stykke, så jeg antar at alt nede i kjelleren er semi-bærende - men et lite hull må det vel tåle?
Tenker å engasjere håndverkere for det, men tenkte det er like greit å sjekke før man ringer i tilfelle det skulle vise seg å være helt umulig.
(og slå ut et hull på dørstørrelse - hvor dyrt burde det bli om man engasjerer håndverkere?)
Har vanskelig for å tenke meg at de har støpt et hvelv som bare er 10 cm, på grunn av at det finnes så mange bærende innervegger - men man skal aldri være sikker, siden det ble eksperimentert veldig mye i byggebransjen på 60- og 70-tallet.
Sjekk i trappeoppgangen hvor tykt hvelvet er. Er det 20 - 25 cm tykt (som dagens hvelv er) så ser jeg ikke noe problem med å lage en døråpning. Det ville vært et livsfarlig hus du bor i om hele hvelvets bæreevne avhenger av bare den veggen, der du ikke engang skal ta opp et hull fra gulv til "tak".
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.