Hei, jeg har vurdert å slå ut en del av en vegg i garasjen slik at jeg kommer inn i huset.

Litt info.
90 kvm kjeller
90 boligareal (over kjelleren)
Bygget i 63.

Her kommer en rå tegning som jeg har laget i paint.
Plantegning av kjeller med rom for oppbevaring, vask, trapp, toalett, boder og garasje. Pil markerer stedet for planlagt åpning mellom kjellerbod og garasje.

Der pilen peker vil jeg slå ut. Taket i kjelleren er visstnok støpt i ett stykke, så jeg antar at alt nede i kjelleren er semi-bærende - men et lite hull må det vel tåle?

Tenker å engasjere håndverkere for det, men tenkte det er like greit å sjekke før man ringer i tilfelle det skulle vise seg å være helt umulig.

(og slå ut et hull på dørstørrelse - hvor dyrt burde det bli om man engasjerer håndverkere?)
 
C
Hvilken retning ligger takstolene på?
 
Takstolene ligger forhåpentligvis oppå første etasje eller 2. etasje.

Uten ansvar sier jeg at det bør gå bra å lage en døråpning, du har jo allerede flere døråpninger og det er sikkert ikke forsterket over disse.

Protte
 
Tyresö
Har vanskelig for å tenke meg at de har støpt et hvelv som bare er 10 cm, på grunn av at det finnes så mange bærende innervegger - men man skal aldri være sikker, siden det ble eksperimentert veldig mye i byggebransjen på 60- og 70-tallet.

Sjekk i trappeoppgangen hvor tykt hvelvet er. Er det 20 - 25 cm tykt (som dagens hvelv er) så ser jeg ikke noe problem med å lage en døråpning. Det ville vært et livsfarlig hus du bor i om hele hvelvets bæreevne avhenger av bare den veggen, der du ikke engang skal ta opp et hull fra gulv til "tak".
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.