Hvordan pleier man å gjøre når man skal feste sammen to stående 95-reglar, kortside mot kortside? Jeg skal bygge på en regelvegg slik at mer isolering går inn. Akkurat nå er det som sagt bare et regelverk. Har noen teorier selv, men det finnes sikkert en vanlig metode blant snekkere.

De skal altså sammen danne en vegg med tykkelsen 190 mm? Det beste er å legge det indre laget i kryss mot det ytre, da minimerer man kuldebroene.

Min plan var å utenfor de to 95-reglene sette et lag 45 i kryss. Så veggen skal egentlig bli 235mm. Er det fortsatt smartest å sette dem i kryss? På brorens hus er det allerede fra starten en stående 195-regel i stedet.

Men om man nå absolutt ville sammenføye to stående 95-reglar, hva ville være den beste måten?

I stedet for å stille stenderne inntil skal du forskyve stenderne. Du stender opp veggen med 95 stenderne på en 190mm bunnsvill deretter stiller du stendere mellom disse stenderne men ved den andre kanten av bunnsvillen. Du får da en 190mm vegg men har brutt kuldebroene gjennom stenderne. Du vil naturligvis ikke kunne bruke 190mm isolasjon, men må bruke 95mm i både indre og ytre stenderverket.

Deretter kan du spikre på 45:erne liggende på disse som du har tenkt. Husk at eventuell diff.sperre skal sitte mellom 95 stenderne og 45 stenderne.

Mikael_L
Før flere gir tips om forskjellige måter å bryte kuldebroen på, bør vi kanskje spørre oss om konstruksjonen klarer seg med 45x95 i cc60 i (de bærende) ytterveggene.
Er det en eller toplans, hvilken spennvidde og type takstoler, hvilken snølastsone osv.

Det er ikke helt umulig (tror jeg) at 45x95 kan klare seg, spesielt om takstolene vekseles av med en stående bjelke under hammarbandet. Men jeg synes at spørsmålet bør stilles ...

Om du har bæreevnekrav som krever samvirke av de to 45x95, så tør jeg ikke foreslå noen sammenfugingsteknikk, da det kanskje er litt spesielle krefter som må tas opp.

Ellers kan man kanskje tenke seg å skråspikre, bruke spikerplate (noen st per regel). Men nå spurte du etter vanlige metoder blant snekkere, og da skal jeg egentlig ikke forsøke å svare...

Å kjøpe 195 istedenfor, er det ingenting å tenke på? :o

Det er i øveretasjen på et 1,5-planshus det handler om. Konstruksjonen er sikkert riktig dimensjonert for snølast osv. Mitt spørsmål handler egentlig om at jeg må bygge på veggen med ytterligere 95 + 45 for å få den isolasjonstykkelsen jeg trenger. Burde kanskje vært tydeligere der. Så min påbygging har ingenting med konstruksjonens styrke å gjøre, men skal egentlig bare gi plass til mer isolasjon samt bære gipsveggene. Beklager! Nå er det kanskje lettere å gi tips.

Milkshaken
Det vanligste måten å sammenføye to stendere uansett dimensjon er å spikre på lister på begge sider av... altså ikke på kortsidene, men på flatene... Minst 30 cm lange skal listene være, helst 40 cm... Mellom 8 og 12 spiker på hver side av stenderen... Altså 4-6 spiker i hvert stykke/side... Hva gjelder kuldebro i denne situasjonen er det ikke noe problem da du jo vil plastre mellom 95 og 45... (Yttervegg) ... og deretter bruke 95 og 45 isolasjon...

Takk for svaret! Hva pleier man å lage læktene av? Jeg vurderte spikerplater en stund, men det er vel antagelig mye dyrere...

Milkshaken
22X95 eller 28x95 bord rekker for ditt tilfelle..

Sjekk i min AVARTbilde så ser du en mengde spiler...:)
Klikk på bildet så blir det større.... Det er 28X95 vi har brukt for å sammenføye stolper i 45X95.. til hanebjelker og plank av 145X 45

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.