På bildet ser dere en stående regel som går opp til taket og er bærende (45x170). For øyeblikket er det to vinduer her, dette skal byttes mot to terrassedører. Regelen i midten som er bærende vil bli stående, og terrassedørene skal monteres på hver side.
Alt med kryss kommer til å fjernes, og igjen står regelen, men jeg blir nødt til å kappe de to liggende reglene som den står på. Hvordan gjør jeg dette best for å minimere risikoen for å sprekke disse liggende reglene.
Min tanke er å sette denne typen vinkeljern på hver side av regelen, dette vinkeljernet går altså opp til den stående regelen, i grunn festet med skrue+plugg:
På kortsiden innendørs kan jeg også sette et av disse vinkeljernene og på utsiden et skjøtejern.
Hvis jeg skal skru i de kappede liggende reglene så blir det jo i endetre, forbore og skru forsiktig i disse reglene, eller bare "klemme sammen" dem med vinkeljern og skru i den stående så man ikke sprekker de liggende reglene?
De på sidene kan fjernes, men det er en syllbjelke i bunnen, i mål om 45 X 145 kanskje, nå vises det ikke, men press ned isolasjonen så alt vises. Å kappe av er kanskje ikke der bare, delen som blir igjen kan sprekke og da kan den stående synke.
De på sidene kan fjernes, men det er en syllbräda i bunnen, i mål om 45 X 145 kanskje, nå synes det ikke, men press under isolasjonen så alt synes. Å kappe av er kanskje ikke der bare, biten som blir igjen kan sprekke og da kan den stående synke.
Ja, akkurat, og det er det tråden handler om.
Jeg trenger altså å kappe begge liggende syllbrädorna slik at de har samme bredde som den stående regeln (45mm). For å stabilisere alt så tenkte jeg å sette vinkeljern som går et stykke opp på den stående regeln og holder alt på plass.
Vinkeljern i blått:
Dette skrus i betongplate.
Min tanke er å kappe en side av syllbrädan om gangen, sette et vinkeljern og så kappe neste. Slik at ingenting får en sjanse til å bevege seg i sidelengs.
Dine tanker går bra, når du sager av syllen, så ta det litt forsiktig så den ikke sprekker, så den biten kan ligge igjen som støtte under. Så holder det med to vinkler, en på hver side, de skal bare holde så den ikke beveger seg. Nå står den stumt på syllen. Å begynne å skru fra alle mulig vinkler kan gjøre at den kanskje vil sprekke. Bruk ankarskruer som ikke knekker når de biter hardt.
Alternativt stemp opp taket, ta bort hele bjelken og erstatte med en ny som går hele veien når det er på tide.
Vil helst slippe det, da må det rives godt mye mer av innerveggen. Føles også ganske unødvendig. Bjelkene burde ikke sprekke av seg selv, og skulle de gjøre det, er de klemt mellom vinkeljern.
Jjonaserik skrev:
Tanken din går bra, når du sager av svillen så ta det det litt forsiktig så den ikke sprekker, så den biten kan ligge igjen som støtte under. Så er det nok med to vinkler, en på hver side, de skal bare holde så den ikke glir. Nå står den stumt på svillen. Å begynne å skru fra alle kanter kan gjøre at den kanskje vil sprekke. Bruk ankerskrue som ikke knekker når de biter hardt.
Ja, akkurat, tenkte jeg som sagt sager den ene siden først, setter vinkeljern og tar neste side. Skal jeg helt droppe å skru i de to liggende svillbitene som blir igjen og kun skru i platen og den stående bjelken? Hva mener du med at ankerskrue ikke knekker?
Trenger ikke skru noe regel/syll (du kan sette en skrue på skrå i regel og syll, og det står stødig med vinklene på sidene. Den beveger seg ikke med festene i betongen. Nå skal du antagelig feste karmer i reglen, men det holder. Ankerskrue er det man bruker i takstoler når de produseres på stedet. Og utrolig sterke, vanlige gipsskrue går av om de er strammet for hardt, ved minste bevegelse mellom det som skal skrus sammen. Nå skal du ikke ha det, men som info. Du kan sette vinklene litt som skrått fra hverandre, så skruene går omløpende i reglen og ikke rett overfor hverandre. Fortsett som du har tenkt, så blir det bra.
Hva er poenget med å ha to dører hvis det uansett er en stolpe i midten?
For å få følelsen av at det er veldig åpent mot baksiden, uten å måtte bære av takstoler med en solid bjelke og kjøpe ekstremt dyre skyvepartier. Det blir 2 stk 120 cm brede verandadører. Og beholder ett av de tre vinduene som allerede var der. Så åpningene blir egentlig større enn hva et skyveparti ville blitt.
Trenger ikke skru noe regel/syll (du kan sette en skrue på skrå i regel og syll. og det står stødig med vinklene på sidene. Den kommer ingen steder med fester i betongen. Nå skal du sannsynligvis feste karmer i regelen, men det holder. Ankarskrue er det man bruker i takstoler når de produseres på stedet. Og utrolig sterke, vanlige gipsskrue går av hvis de er skrudd for hardt, ved minste bevegelse mellom det som skal skrus sammen. Nå skal du ikke ha det, men som info. Du kan sette vinklene litt som skrått fra hverandre, slik at skruene går omløp i regelen og ikke rett overfor hverandre. Fortsett du som du har tenkt så blir det bra
Kappet av regler og syll. Vågde kappe alt uten å feste i betongen.
Tenkte gjøre slik, men kanskje det holder med én på hver side?
På det siste bildet har du vendt vinkelen inn under eller bare jevnet til så den har kommet under. Det med på sidene kan du gjøre om jernene får plass og forsterker ytterligere. Tenkte meg som ditt forslag nå, fra begynnelsen. Med karmen i regelen så kommer det til å bli et trykk fra høyre/venstre i nedre del på regelen, og da med jernene du viser så holder det imot bedre. For det er nede det belaster, når døren er på plass. Sørg for å styrke opp ved taket også, kan du få plass med to jern på hver side, så er det ikke feil.
På siste bildet har du vendt vinkelen inn under eller bare jevnet til så den har kommet under. Det med på sidene kan du gjøre om jernene får plass og forsterker opp ytterligere. Trodde det ville være som ditt forslag nå, fra begynnelsen. Med karmen i bjelken så kommer det til å bli et trykk fra høyre/venstre i nedre delen på bjelken og da med jernene du viser så holder det bedre. For det er nede som det er belastning, når døren er på plass. Sørg for å styrke opp ved taket også, kan du få plass med to jern på hver side, så er det ikke galt.
Det er en flatjern på kortsiden og ingen vinkel. Trodde å sette vinkeljern, to på hver side og flatjern på kortsidene. Men kanskje er det like greit å få dit et ekstra vinkeljern på kortsiden innendørs. Har kanskje ikke plass for vinkeljern øverst, begynner å ta litt mye plass med alle jern og skruer så kan bli litt trangt. Men kan dra ekstra konstruksjonsskruv i skrå?
Aha en flatjern, AJABAJA ikke bra det er skrudd i den del under regelen og den biten ligger løs på betongen. Skal det være noen nytte med jern så skal de festes i regelen og betongen. Ovenfor så går regelen mellom to biter og en på innsiden og står sikkert mot en hammerbånd som går rundt huset, kan du få dit en vinkel på innsiden så er det bra. å skrå gjør ingen nytte.
Aha et flatjern, AJABAJA ikke bra det er skrudd i den delen under regelen og den biten ligger løs på betongen. skal det være noen nytte med jern så skal de festes i regelen og betongen, Øverst så går regelen mellom to biter og en på innsiden og står sikkert mot et hammerband som går rundt huset, kan du få dit en vinklel på innsiden så er det bra. at skru gjør ingen nytte.
Som sagt så er flatjernet der for å holde sammen det til jeg har fått vinkeljernene på plass. Men flatjernet gjør jo litt nytte og holder sammen alt selv når vinkeljernene er på plass på sidene.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.