2.539 lest ·
5 svar
3k lest
5 svar
Slå av el slinge som skal holde trykkimpregnert svill tørr?
Hei
Tror jeg har pløyd gjennom de fleste trådene om trykkimpregnerte sviller i 70-tallshus, men her kommer en til!
Har en trykkimpregnert svill, med papp under(!) som ikke er støpt inn i betong. Byggeår 1972. Det finnes også en el-slynge som har vært i gang siden 1972. Jeg tok over huset for et år siden. Skulle gjerne slått av el-slyngen, vanskelig å si hva den trekker, men anslått 500-600 kr i måneden. Ventilasjonen er naturlig.
Vi har allerede problemer med en viss lukt. Om det er på grunn av mangel på tilluft (som vi holder på å utbedre) eller fra svillen vet jeg ikke. Har byttet Pax-vifter på badet og vaskerommet til nye med konstantdrift, slår jeg av konstantdriften kommer lukten tilbake, men med den på opplever jeg at vi ventilerer bort lukten.
Så tusenkronersspørsmålet er: Hvilke risikoer finnes med å slå av el-slyngen som skal holde svillen tørr, som man trodde på 70-tallet? Kan den begynne å lukte mer? Naboen byttet svill i sommer, deres var knusktørr. Jeg vil tro at vår er det også. Hvis man slår den av, hva skal man i så fall tenke på?
Takk på forhånd
Tror jeg har pløyd gjennom de fleste trådene om trykkimpregnerte sviller i 70-tallshus, men her kommer en til!
Har en trykkimpregnert svill, med papp under(!) som ikke er støpt inn i betong. Byggeår 1972. Det finnes også en el-slynge som har vært i gang siden 1972. Jeg tok over huset for et år siden. Skulle gjerne slått av el-slyngen, vanskelig å si hva den trekker, men anslått 500-600 kr i måneden. Ventilasjonen er naturlig.
Vi har allerede problemer med en viss lukt. Om det er på grunn av mangel på tilluft (som vi holder på å utbedre) eller fra svillen vet jeg ikke. Har byttet Pax-vifter på badet og vaskerommet til nye med konstantdrift, slår jeg av konstantdriften kommer lukten tilbake, men med den på opplever jeg at vi ventilerer bort lukten.
Så tusenkronersspørsmålet er: Hvilke risikoer finnes med å slå av el-slyngen som skal holde svillen tørr, som man trodde på 70-tallet? Kan den begynne å lukte mer? Naboen byttet svill i sommer, deres var knusktørr. Jeg vil tro at vår er det også. Hvis man slår den av, hva skal man i så fall tenke på?
Takk på forhånd
Vær metodiske. Utbedre én ting om gangen, ellers vet man ikke hva som forårsaker hva.
Å slå av varmen innebærer jo at risikoen for lukt øker, da blir det vanskeligere eller umulig å avgjøre om andre tiltak hjelper. Så hadde jeg vært i deres sko hadde jeg forsøkt å utbedre luktproblemene først og deretter vurdert å slå av varmekabelen. Men en tanke kan være å ordne målepunkter på velvalgte steder hvor dere kan følge med på fuktigheten i svillen, og om den øker så får dere skru på varmen igjen.
Å slå av varmen innebærer jo at risikoen for lukt øker, da blir det vanskeligere eller umulig å avgjøre om andre tiltak hjelper. Så hadde jeg vært i deres sko hadde jeg forsøkt å utbedre luktproblemene først og deretter vurdert å slå av varmekabelen. Men en tanke kan være å ordne målepunkter på velvalgte steder hvor dere kan følge med på fuktigheten i svillen, og om den øker så får dere skru på varmen igjen.
Hvordan og med hva måler man det med som vanlig lekperson? Som sagt, lukten er ikke noe problem så lenge vi har avtrekksluft på i huset. Ingen som kommer hjem til oss kjenner noe med nesen, det er vi selv som kjente det på klærne når vi dro bort en helg, men det var før vi fikset avtrekksventilasjonen, nå er det som sagt bedre.mexitegel skrev:Vær metodiske. Utbedre en ting av gangen, ellers vet man ikke hva som forårsaker hva.
Å slå av varmen innebærer at risikoen for lukt øker, da blir det vanskeligere eller umulig å avgjøre om andre tiltak hjelper. Så hadde jeg vært i deres sko, hadde jeg forsøkt å utbedre luktproblemene først og først deretter vurdert å slå av varmeelementet. Men en tanke kan være å ordne målepunkter på velvalgte steder der dere kan holde øye med syllens fuktighet, og hvis den øker så får dere slå på varmen igjen.
selv tørt trykkimpregnert kan begynne å lukteD dfgh skrev:Hvordan og med hva måler man det som vanlig lekperson? Som sagt er lukten ikke noe problem så lenge vi har avtrekksluft på i huset. Ingen som kommer hjem til oss merker noe med nesen, det er vi selv som merket det på klærne når vi dro bort en helg, men det var før vi fikset avtrekksluftventilasjonen, nå er det som sagt bedre.
https://ki.se/sites/default/files/husbyggaren_nr_6-2015_innemiljo.pdf
Viste seg at jeg hadde en i vennekretsen som bytter syller, så det ble en brystlommesjobb. Mange år siden nå. Ingen lukt i huset eller på klær. Elkretsen sluttet vi med, og sammen med tilleggsisolering presset vi ned årsforbruket med 7-8k kWhD Don777 skrev:
Klikk her for å svare