Hei. I går gjorde jeg et kupp på et par skyvedører på finn.no. Tanken er å bygge en skyvedørsvegg i vaskerommet, som skjuler sentralstøvsugeren, gulvvarmefordeleren og avtrekksvarmepumpen.
Takhøyden er 2,50 m. Skyvedørene er 2,40 m høye inkl. gulv- og takskinne. Så jeg tenkte å sette en lekt i gipstaket over skyvedørene som jeg bygger ned ca. 10 cm for å få riktig høyde.
Nå til mitt spørsmål, jeg vet at det går veldig mye strøm og vann over dette taket. Hvordan ville dere festet lekten i gipstaket? Ville dere brukt stål eller trelekter?
Takk på forhånd.
Takhøyden er 2,50 m. Skyvedørene er 2,40 m høye inkl. gulv- og takskinne. Så jeg tenkte å sette en lekt i gipstaket over skyvedørene som jeg bygger ned ca. 10 cm for å få riktig høyde.
Nå til mitt spørsmål, jeg vet at det går veldig mye strøm og vann over dette taket. Hvordan ville dere festet lekten i gipstaket? Ville dere brukt stål eller trelekter?
Takk på forhånd.
Jeg hadde festet dem på enkleste måte, og ved hjelp av det materialet som jeg synes er enklest å arbeide med og blir stabilt nok for skyvedører. En utlegg i metall mot taket kanskje, da det er lettere å feste gjennom en tynn metallplate mot en tykk list - Så kan man avslutte med en trelist i utlegget og justere den for høyden så det blir rett. Utleggene pleier å være 55 mm høye og en trelist 45 mm, juster opp den så du får plass med gips imellom så har man en justerbar løsning, helt enkelt.
Det viktigste i kråkesangen i din situasjon er nok ikke valget av materialet, men å IKKE skru i verken strøm eller vann....
Det viktigste i kråkesangen i din situasjon er nok ikke valget av materialet, men å IKKE skru i verken strøm eller vann....
Jeg ville da bare feste i veggene for regelen tvers over rommet og så "kortlingar" mot bakliggende vegg. Regelen for skyvedøren trenger jo ikke å holde for noen vekt egentlig, bare bevegelser utover/innover og de tas jo da opp av kortlingrna. På den måten trenger du ikke å feste noe i taket i det hele tatt... Legger du en 45x95 regel så har du jo bare å male den og trekke en streng latex øverst i tillegg... 
OBS! Sjekk først så tak/gulv er rett!!!
Jeg la inn skyvedører en gang og det skilte 14 mm i høyde mellom endene så dørene satte seg fast omtrent på midten når jeg skulle lukke første gang...
OBS! Sjekk først så tak/gulv er rett!!!
Jeg la inn skyvedører en gang og det skilte 14 mm i høyde mellom endene så dørene satte seg fast omtrent på midten når jeg skulle lukke første gang...
Klikk her for å svare