Hei,

Jeg har spurt betong-lev mfl om hvor lang tid det tar før jeg kan skyte spiker for å feste valvform (planja combidekk) i nylagde vegger. Er det noen som vet noen retningslinje for hvor lenge betongen skal få stå i ro før jeg begynner å feste forskaling i den?

Mvh

Åsa Lund
Et par tre uker vil jeg gjette, men noen burde kunne gi bedre svar

Hva slags betong har du støpt med? Dagen etter burde ikke være noe problem om sommeren.

Åsa Lund
Jeg hadde også sagt dagen etter om det var å feste veggform på hvelv. Men ikke hvelvform mot nystøpt vegg.

Når man skyter i betong presser spikene betongen til side, som igjen presser tilbake mot spikene, og det er friksjonen som holder spikene på plass. Derfor er det viktig at betongen har stivnet ordentlig for å sikre innfestingens styrke. Jeg ville ha ventet en uke (avhengig av omstendigheter, betongtype osv) hvis det er bjelkeform.

Er det bare for midlertidig å feste opp en regel uten bæreevne f.eks. kan man ofte gjøre det dagen etter.

Gittvis skal platen sitte fast, men den legges jo på veggen så det er jo bare for at den skal ligge på plass egentlig.
Det hadde vært litt mer krevende om noe skulle henges i veggen.

Dagen etter på FM så skal det være mulig å slå inn vanlig spiker med hammer.
Med boltepistol er det mulig å skyte spiker i fullt herdet betong (typ flere år)

Protte

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.