Etter å ha ødelagt en masse gipsvegger med roterende ekspandere lærte noen meg 'avbiter-trikset' :)
Man tar en sidavbiter og legger den flate siden mot veggen og den skålene mot ekspanderskruvhodet og 'klemmer til' slik at man får ekspanderen til å begynne å ekspandere - så kan man enten skru inn skruen mot tangen og klemme til igjen, eller forsiktig skru inn og la den ekspandere fullt.
Fungerer som en molly-tang som man sjelden har hjemme og koster noen kroner. :)
 
Sist redigert:
  • Liker
Kjell_G
  • Laddar…
Synes montasjeskrue på 4,2mm er litt spinkelt for overskap. Jeg ville heller ha valgt en 6mm med kuleformet hode til formålet.
 
verktygsgurun skrev:
Synes at montasjeskrue på 4,2mm er litt skrøpelig for overskap.
Jeg hadde heller valgt en 6mm med kulehode for formålet.
Enig!

Jeg brukte 5x50. Har 13 mm gips på 12 mm OSB.
 
Har dere opplevd at skap har falt ned, eller er det magefølelsen?
 
Magefølelsen.

5x50 har betydelig grovere gjenger enn montasjeskrue.
 
Montasjeskruen holder sikkert...men følelsen sier at det er noe spinkelt.
Så har montasjeskruen PH2 jeg liker heller Torx.
 
verktygsgurun skrev:
Montasjeskruen holder sikkert...men følelsen sier at det er noe spinkelt.
Så har montasjeskruen PH2 jeg liker heller Torx.
Har den kuppelformede hodet Torx?

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Har den kuppelformede hodeskallen Torx?

Kjell G
Ja... Essve's har og jeg tror også Biltema har lignende skruer. Kuppelformet hodeskalle er bedre til IKEA skap fordi den har flat bakside og derfor passer bedre sammen med deres vinkelbeslag. Overskap som mangler vinkelbeslag og har en "regle" i bakkant skrur jeg med forsenket hode.
 
Bra tips!

Kjell G
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.