Hei,
Har satt opp veggen, hatt plywood (12mm) og gipsplate (13mm) på.
Men hva slags skruer burde man bruke for å henge opp kjøkkensokkelen på veggen???
Det er et IKEA-kjøkken, og soklene har forborede hull i den tynne baksiden for oppheng, men hullene er ganske store (2-3cm i diameter), og man får også en slik type skive som skal være til skruene.
Takknemlig for alle svar.
Har satt opp veggen, hatt plywood (12mm) og gipsplate (13mm) på.
Men hva slags skruer burde man bruke for å henge opp kjøkkensokkelen på veggen???
Det er et IKEA-kjøkken, og soklene har forborede hull i den tynne baksiden for oppheng, men hullene er ganske store (2-3cm i diameter), og man får også en slik type skive som skal være til skruene.
Takknemlig for alle svar.
Brikken/vinkeljernet skal brukes. Du kan ha litt grovere skrue (større hode) eller såkalt monteringsskrue med flat skalle. Ikke så god på dimensjoner, men skruer lengre enn 40-50 er nok ikke nødvendig med mindre du treffer stenderne et sted. Har imidlertid ikke opplevd noe problem med egne Ikea-skap (gips + spon)
Kjell G
Kjell G
Beijerbygg er stengt på søndager, blir clasohlson i stedet i dag.
En sånn her altså:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=149770543
Hvilken størrelse trengs, 4,2x32 eller 4,2x45 ??
Finer + Gipsplate = 2,5 cm.
Lekta kanskje ikke treffes, det er ca 1,5-2 cm mellomrom fra finer og selve veggen.
En sånn her altså:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=149770543
Hvilken størrelse trengs, 4,2x32 eller 4,2x45 ??
Finer + Gipsplate = 2,5 cm.
Lekta kanskje ikke treffes, det er ca 1,5-2 cm mellomrom fra finer og selve veggen.
Jepps ser bra ut.
Jeg ville nok gått for 4,2x45mm da, om veggen blir 25mm, så kommer det ~3mm masonitt, så vinkelbeslaget deretter skiven.
Med 32mm skruene blir det vanskelig å få dem til å dra skikkelig og samtidig ha dem litt utskrudd slik at skiven kan henges på plass før skruen strammes.
Jeg ville nok gått for 4,2x45mm da, om veggen blir 25mm, så kommer det ~3mm masonitt, så vinkelbeslaget deretter skiven.
Med 32mm skruene blir det vanskelig å få dem til å dra skikkelig og samtidig ha dem litt utskrudd slik at skiven kan henges på plass før skruen strammes.
Nei, det er ikke masonitten som holder skapet.
Les i bruksanvisningen så ser du.
Det er jo 2 stk hull i masonitten, og der de hullene er (oppe) så sitter det vinkeljern som er skrudd i gavlene.
Du måler ut hvor skapet skal sitte, på noen millimeter nær, skrur i en skrue midt i, så kan du justere i høyde og sidelengs ved hjelp av skiven som du trer over skruehodet.
Les i bruksanvisningen så ser du.
Det er jo 2 stk hull i masonitten, og der de hullene er (oppe) så sitter det vinkeljern som er skrudd i gavlene.
Du måler ut hvor skapet skal sitte, på noen millimeter nær, skrur i en skrue midt i, så kan du justere i høyde og sidelengs ved hjelp av skiven som du trer over skruehodet.
Var akkurat så jeg mente, dvs. at gips pluss osb i tykkelse er omtrent det samme som dobbelgips og dermed ekspander for dobbelgips 
Å montere dem med bare skrutrekker er et slit. Med en expandertang er det en ren drøm, så skal man sette ekspander så skaff en sånn altså
Å montere dem med bare skrutrekker er et slit. Med en expandertang er det en ren drøm, så skal man sette ekspander så skaff en sånn altså
