Hei,
Har satt opp veggen, hatt plywood (12mm) og gipsplate (13mm) på.

Men hva slags skruer burde man bruke for å henge opp kjøkkensokkelen på veggen???

Det er et IKEA-kjøkken, og soklene har forborede hull i den tynne baksiden for oppheng, men hullene er ganske store (2-3cm i diameter), og man får også en slik type skive som skal være til skruene.

Takknemlig for alle svar.
 
Brikken/vinkeljernet skal brukes. Du kan ha litt grovere skrue (større hode) eller såkalt monteringsskrue med flat skalle. Ikke så god på dimensjoner, men skruer lengre enn 40-50 er nok ikke nødvendig med mindre du treffer stenderne et sted. Har imidlertid ikke opplevd noe problem med egne Ikea-skap (gips + spon)

Kjell G
 
  • Liker
w1zard
  • Laddar…
Vet ikke om jeg kommer til å treffe stendere.

Skulle jo holde med å ha plywood og gips på, så ville det holde uten å måtte treffe stenderne riktig, fikk jeg hjelp med, stemmer det??
 
Bruker du ekspander beregnet for dobbeltgips vil det sitte som fjell, men det burde finnes passende skrue også.
 
Finnes det ingen andre skruer som ville holdt opp kjøkkenet ??
Liker ikke ekspander, da jeg ikke er så god med de :(

Det er bare 1 gipsplate på plywooden.
 
mats_o mente nok bruke dobbelgipsexpanderen for ditt plyfa+gips som blir nesten samme tykkelse som dobbelgips.
 
Kunne dere lenke et bilde eller nevne sorten på skruen som pleier å bli brukt på kjøkkenstammer, for å henge på veggen??

Takknemlig for alle svar
 
Beijerbygg er stengt på søndager, blir clasohlson i stedet i dag.

En sånn her altså:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=149770543

Hvilken størrelse trengs, 4,2x32 eller 4,2x45 ??
Finer + Gipsplate = 2,5 cm.

Lekta kanskje ikke treffes, det er ca 1,5-2 cm mellomrom fra finer og selve veggen.
 
Jepps ser bra ut.
Jeg ville nok gått for 4,2x45mm da, om veggen blir 25mm, så kommer det ~3mm masonitt, så vinkelbeslaget deretter skiven.
Med 32mm skruene blir det vanskelig å få dem til å dra skikkelig og samtidig ha dem litt utskrudd slik at skiven kan henges på plass før skruen strammes.
 
Så 2 stk sånne montasjeskruer skal kunne holde opp en kjøkkenskrog på ca 2 kg + alt innhold som glass og tallerkener, gjennom masonittplaten ??
Og ingen plugg trengs ??
 
Sist redigert:
Nei, det er ikke masonitten som holder skapet.
Les i bruksanvisningen så ser du. :)
Det er jo 2 stk hull i masonitten, og der de hullene er (oppe) så sitter det vinkeljern som er skrudd i gavlene.
Du måler ut hvor skapet skal sitte, på noen millimeter nær, skrur i en skrue midt i, så kan du justere i høyde og sidelengs ved hjelp av skiven som du trer over skruehodet.
 
OK, takk så himla mye for all hjelpen jeg har fått.
Ville være så sikker som mulig før jeg gjør noe dumt :D
 
I og med at hullene i bakstykket og i vinkelbeslagene er ca 2 cm store så får man litt justeringsmulighet. :)
 
Var akkurat så jeg mente, dvs. at gips pluss osb i tykkelse er omtrent det samme som dobbelgips og dermed ekspander for dobbelgips :)

Å montere dem med bare skrutrekker er et slit. Med en expandertang er det en ren drøm, så skal man sette ekspander så skaff en sånn altså :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.