@TeroM har du kjørt 45x70 cc45 med 15mm plyfa og så wab skiva?

Ansies det å være overdreven med 45x95 cc30 12mm plyfa og så wab?

J Jarlsgård skrev:
@TeroM har du kjørt 45x70 cc45 med 15mm plyfa og så wab plate?

Antas det å være overdrevet med 45x95 cc30 12mm plyfa og så wab?
Som jeg skrev ovenfor, sist var det uten plyfa og da 45*70 med cc 30 og bare WAB plate.

Nå blir det yttervegg med 120*45 med cc 60, dampbrems og på det en installasjonsvegg med 45*45 cc 45 liggende med stående kortlinger ved plyfa skjøter. RIR legges i dette rommet og deretter 15 mm plyfa og WAB plater.

Innvendige vegger trenger jeg å tette cc 60 avstanden med et par bjelker til for å få cc 45, alternativt sette plyfa liggende med kortlinger i horisontale skjøter (men instruksjonen sier stående så jeg må fundere litt mer på det ...), alt ifølge Säkervatten dokument.

45*95 cc 30 + plyfa høres veldig mye ut og stjeler en god del fra rommet. 12 mm plyfa blir heller ikke riktig da det ikke er nok å skru i, og du i det tilfellet trenger å kortle i veggene der du planlegger å feste ting. 15 mm plyfa kan du skru i direkte uten kortlinger.

Hmm ok.

Jeg er til en viss grad med på det med 15mm kryssfiner, men de 3mm kan vel neppe gjøre at det kan bære flere titalls kilo mer?

Jeg er enig i at 45x95 kanskje er litt overdimensjonert på sett og vis, men det er hva veggene er bygd i i dag, så det føles feil å gå ned i dimensjon.

Jeg tenkte Cc30 fordi det er montert med Cc60 i dag og det trenger å forsterkes, det er omstendelig å endre om til 45 i eksisterende vegger.

Men som du sier om kryssfineren, så kan det være verdt å vurdere, setter jeg stendere på Cc30 45x95 trenger jeg kanskje bare wab plate. Og der servantskap og det er, kan man sette kryssfiner, man kan sette en losbolt også. Det er mer det med handicaptilpasning jeg har tenkt på, men på den annen side så kommer jeg til ved toalettet bakfra, og i dusjen er det betongvegg..

Sist redigert:
P
Blir nok Norgips Humidboard 2.0 for min del da den fungerer sammen med Kiilto Kerasafe. WAB plata går ikke da den er ikke sugende, noe som Kerasafe skal ha.

Takk for den infoen Peter! Føler meg som den store trådkapreren her! :crysmile:

• Liker
Peter_K
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Hmm okei.

Jeg er til en viss del med på det om 15mm plyfa men de 3mm kan vel neppe gjøre så at det kan bære flere titalls kilo mer?

Holder vel med om at 45x95 kanskje er litt overdimensjonert så sett, men det er hva veggene er bygd i i dag, så det føles feil å gå ned i dimensjon.

Cc30 tenkte jeg fordi det sitter med cc60 i dag og det trenger å forsterkes, er omstendelig å endre om til 45 i eksisterende vegger.

Men som du sier om plyfan så kan det være verdt å fundere på, setter jeg stendere på Cc30 45x95 trenger jeg kanskje bare wab Skive. Og der kommoden er, så setter man plyfa, kan sette kortling med. Det er mer det med handicaptilpassing jeg har fundert på, men på den annen side så kommer jeg til ved toalettet bakfra og i dusjen er det betongvegg..
12 mm plyfa = Avsteg fra specen = ikke fagmessig bygd. Styrkeberegningene overlater jeg til andre.

CC 30 eller CC 45 gjør ingen større forskjell i arbeidet, like mange stendere du trenger å legge til i mellomrommene, men CC 30 gir sannsynligvis en stødigere vegg med plyfan, og 90 plater kan fortsatt skjøtes over stendere, blir bare 1/4 del mer skrue å dra i ...

J Jarlsgård skrev:
Takk for den infoen Peter! Føler meg som den store trådkapreren her! :crysmile:
Det er vel jeg som har kapret/havarisert da dere ville vite hvilke skruer dere skulle ha til deres Fermacell plater ... :oops:

Hmm ja på sett å vis avsteg, samtidig er jo säker våtrum en anbefaling og ikke noe krav!

Årsaken til 12mm er fordi man betaler 200kr plata for 3 mm senere, derfor føltes det litt vanskelig å rettferdiggjøre 15mm.. Får la fundere på det med :crysmile: begynner å føles dyrt nå :sweat:

P
Småpenger :)
Jeg har brukt disse som er enda dyrere men utrolig smidige å montere liggende. har cc 30 stendere 45x70 bortsett fra på en vegg der det trengtes mer dybde så der har jeg 45x95. Storforskjell om man trykker på en stender innover men når alt er skrudd sammen tror jeg ikke det gjør så stor forskjell.

https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-badrums-projekt.306727/page-2

Plywoodplater K Plywood P30 Ergo med dimensjoner 15x2400x618 mm, priset til 258:-, sett i en byggevarebutikk med Basta-sertifisering.

Takk for tipset! Såg dog at byggmax nå har plater som er 90x2500 til en ikke altfor avskrekkende pris av 299kr per plate :)

P Peter_K skrev:
Småpenger :)
Jeg har brukt disse som er enda dyrere men utrolig enkle å montere liggende. har c/c 30 spikerslag 45x70 bortsett fra på en vegg der det trengtes mer dybde, så der har jeg 45x95. Stor forskjell hvis man trykker på en spikerslag innover, men når alt er skrudd sammen tror jeg ikke det gjør så stor forskjell.

[lenke]

[bilde]
Er det not og fjær kanter på disse platene?

Sist redigert:
P
Ja de er spontet.

P
Var og handlet plater i dag og det ble Humidboard 2.0 på Sone 1 veggene, øvrige vanlig gips.

Deilig å høre! Gjør det lettere for en selv å gå frem på samme vis. Våtromsgips er hutløst dyrt sammenlignet med vanlig gips :thumbdown:

P
Ja. 317 kr tok de på Hornbach.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.