P
Tenkte sette Fermacell i badet men skruer er jo et problem. Skal vel være hardgipsskruer til de platene ? Fermacells egne skruer ser ut til å være vanskelige å få tak i, og de fleste andre jeg har funnet er for korte. Skal montere på 15 mm plywood og så skal de vel gå inn ca 20 mm i stenderne så 13+15+20 blir 48 mm.
 
Peter, mitt råd etter å ha lett etter skrue som en idiot til fermacell er å dra til Hilti. De har skrue som har artnr 2007807. Den er perfekt.

En eske med 1000 collated skruer fra Hilti med artnr 2007807, størrelse 4.0x45mm, ligger på et tregulv.

Koster 278 kr har jeg for meg. Sjekk på Hilti.se og se om de har skruen på lager først bare hvis du følger rådet mitt:)
 
  • Liker
Peter_K
  • Laddar…
P
Jo, men de er jo båndet. Hadde ikke tenkt å leie noen gipsdrager for et så lite rom. Essve har 55 mm skruer, men ingen ser ut til å selge dem. Fredells hadde noe pakke igjen for en uke siden så jeg kanskje får sjekke der. Synes det er merkelig at f.eks. både Bauhaus og Byggmax selger Fermacell, men har ingen skruer som er lange nok hvis man bygger bad med 15 mm kryssfiner bak gipsen.
 
Jo jeg vet, det er oppofrelsen jeg kommer til å måtte gjøre hvis jeg ikke låner en maskin til det, altså å pille løs skruene. Er ikke kjempejobbigt :)

Skal jo helst ikke være trumpetskalle til fermacell.
 
Skal du ha fermacell i hele badet? Om ja, så synes jeg du kan unne deg selv luksusen å leie en maskin med magasin.. koster typ 180kr dagen og du rekker nok å skru alt på en dag med en slik. :)
 
Så for øvrig skruen du lenket til men også de var trompet. Det du vil ha er skruv som bare har kon og ingen "hode" eller hva man skal si.
 
P
Som denne fra Grabber ?

En metallskrue fra Grabber med kryssformet skruehode, brukt i bygg- og renoveringsprosjekter.
 
P
Bør ikke skruen også ha reverserende gjenger nærmest skruvhodet for å "trekke inn" platen ordentlig.

Edit: Ser nå at Hilti anbefaler den til Fermacell så jeg kjører nok på den.

Bruksområder
  • Fermacell-plate på stålprofiler og trekonstruksjoner
  • Gipspanelet på stålprofiler (maks. 0,88 mm)
 
  • Liker
Jarlsgård
  • Laddar…
P
Hvordan var platene å jobbe med. Fungerer det å risse og knekke eller er det sag som gjelder?
 
Det vet jeg ikke ennå, har ikke kommet så langt :p

Har derimot prøvskrudd noen skruer i fermacell på jobben og det har fungert fint! :)
 
  • Liker
Peter_K
  • Laddar…
Klammerpickan er klart lettest.
 
P Peter_K skrev:
Hvordan var platene å jobbe med. Funker det å risse og knekke eller er det sag som gjelder?
Dykkesag og støvsuger. Laveste turtallet, groveste bladet (regne med et nytt blad etterpå) og ikke sage gjennom, spare en halv mm så støver det minst.

Jeg fant gode skruer på hornbach. Essves hadde for stor trompetformet hode til å gå inn i platen. Prøvde båndede skruer men mine makita batteriautomatikk orket ikke å dra skruen i bunnen.
 
  • Liker
Peter_K
  • Laddar…
P
Da får jeg nok kjøpe en ny klinge først. Ikke så sugen på å ødelegge klingen til min blå Bosch. Blir nok å stå utendørs og sage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.