Men, om du har plywood, hvorfor fermacell på det? Fermacell argumenterer at det er ok i baderom uten plywood men jeg ville brukt plywood og vanlig gips da fermacellen vel ikke bidrar til noe på plywood. Fermacellen (eller går du for deres H2O plater) er ikke mer fuktbestandig enn vanlig gips og mugner like fort ved fukt.

Jeg ville nok fortsatt, kommer til å gjøre det i det andre baderommet, med våtromsgips med glassfiberoverflate i stedet for papir. Hadde spillbiter av begge ute over en vinter, den vanlige gipsplaten var bare mel med svart papir mens våtromsgipsen så ut som da jeg la ut bitene.
 
P Peter_K skrev:
Da får jeg nok kjøpe en ny klinge først. Ikke så lysten på å ødelegge klingen til min blå Bosch. Blir nok å stå utendørs og sage.
Billig klinge fra jula/biltema gjør nok jobben. Jeg sagde inne, helt ok med støvsuger men hørselvern var et must. Det bråker mye når man skjærer i fermacell.
 
P
TeroM TeroM skrev:
Men, om du har plywood, hvorfor fermacell på det? Fermacell argumenterer at det er ok i baderom uten plywood men jeg ville kjørt med plywood og vanlig gips da fermacellen vel ikke bidrar til noe på plywood. Fermacellen (eller går du for deres H2O plater) er ikke mer fukttålig enn vanlig gips og mugner like fort ved fukt.

Jeg ville nok fortsatt, kommer til å gjøre det i det andre baderommet, med våtromsgips med glassfiberoverflate istedenfor papir. Hadde restbiter av begge ute over en vinter, de vanlige gipsplatene var bare mel med svart papir mens våtromsgipsen så ut som når jeg la ut bitene.
Anbefales vel fortsatt våtromsgips i sone 1 og Fermacell står jo med der. Falt litt for det smidige formatet med 600 mm bredde. Liker også at det ikke er noen sparkelkant, blir jo enklere både med våtromsfolien og flisleggingen.
 
P Peter_K skrev:
Anbefales vel fortsatt våtromsgips i sone 1 og Fermacell står jo med der. Falt litt for det praktiske formatet med 600 mm bredde. Liker også at det ikke er noen sparkelkant, blir jo enklere både med våtromsfolien og flisleggingen.
600, ja men platene veier som 2000 brede normalgips. Rette kanter er greit men du skal lime disse med fermacell fugelim. Kommer du dit har jeg 10 tuber igjen da jeg hadde litt uflaks når jeg tenkte ...
 
P
Tror ikke de skal limes i våtromsinstallasjoner. For trøtt nå, får tenke mer i morgen men alt er klart nå for gipsing så det hadde vært gøy å komme i gang.
 
Du gir meg en tankestiller @TeroM.. Jeg må revurdere mitt valg av plater kjenner jeg!

Angående fermacell så skal de ikke limes i forbindelse med tette sjikt. Har vært i kontakt med dem og de sier at det er helt unødvendig når man bruker tette sjikt :)
 
P
TeroM TeroM skrev:
Men, om du har plywood, varför fermacell på det? Fermacell argumenterer at det er ok i baderom uten plywood, men jeg ville kjørt med plywood og vanlig gips siden fermacellen vel ikke bidrar til noe på plywood. Fermacellen (eller går du for deres H2O plater) er ikke fukttåligere enn vanlig gips og mugner like fort ved fukt.

Jeg ville nok fortsatt, kommer til å gjøre det i det andre baderommet, med våtromsgips med glassfiberoverflate i stedet for papir. Hadde rester av begge ute over en vinter, den vanlige gipspanelet var bare mel med svart papir mens våtromsgipset så ut som da jeg la ut bitene.
Våtromsgips med glassfiber overflate er vel ikke sugende hvilket hva jeg har forstått kan bli et problem da limet til folien tørker for sakte. Ser man på listen hos GVK https://www.gvk.se/godkanda-produkter/vatrumsskivor/ så er det ikke mange plater som er sugende, nå ble det vanskelig å velge.

BKRs liste https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2016/12/Vatrumsskivor-2016-12-14.pdf

Litt uklart med Humidboard 2.0. For Knauf står det ikke sugende i listen, men for Norgips sugende, men er ikke det samme plate?
 
Sist redigert:
Hjelper det ikke å prime da? Det fikk jeg fortalt fra Kiilto at man skulle gjøre i alle fall. Har for meg at du skulle bruke Kiilto også?
 
P
Jo jeg tenkte å bruke Kiilto og bestiller nok fra Kakelplattan.se
Ser det dog som en ulempe med innsunkne langsider for platene skal vel ikke sparkles når man bruker folie og da blir det jo vanskeligere å sette flisene pent.
 
P Peter_K skrev:
Jo jag tänkte kjøre med Kiilto og bestiller nok fra Kakelplattan.se
Ser det dog som en ulempe med forsenkede langsider for platene skal vel ikke sparkles når man bruker folie og da blir det jo vanskeligere å sette flisene pent.
Vet faktisk ikke om det er greit å sparkle eller ei.. Verdt å finne ut av!

@TeroM hvordan ville du ha bygget opp en vegg da? Plyfa og kartonggips og våtromsgips i dusj/bad?
 
Sist jeg bygde om et bad var ikke plyfa bak påfunnet, da ble det cc 30 reglade vegger og Byggmax våtromsgips med LIPs foliesystem.

Jeg har et bad i pipen og vurderingen i dag er plywood, samme plate fra Byggmax og antagelig LIP system 27. Det jeg liker med LIP er at folielimet er av tokomponent type og herder i stedet for å måtte tørke. Jeg kommer også, som sist, til å bruke våtromsgips i hele rommet, ikke bare i sone 1. Mener å huske at kravet ved forrige renovering var våtromsgips i sone 1 og mot yttervegger. I badet jeg kommer til å gjøre så vil det meste av veggene være i sone 1 eller yttervegger uansett. Vanlig kartongips kun i taket.

Når det gjelder sparkling av skjøter, det går å klare seg uten med mer fix under flisene, men det er et lite arbeid å ta en runde med sementbasert sparkel (godkjent for å være under fliser) i skjøtene da det ikke trenger å fylle ut og bli helt glatt som ved vanlige innervegger og tak der skjøtene skal være usynlige ved maling eller tapetsering.
 
P
Tenkte litt på det der med sparkel men kan man ikke i stedet ta en runde med fix i skjøtene etter folien er montert og la det tørke før man setter flisene?
 
Det burde ikke være noe problem å gjøre så.

Fant bildet jeg tok av normalgips kontra Byggmax våtrumsgips etter at platene har ligget ute i over et halvt år i all slags vær. Gjett hvilken som er hvilken ...

Gipsplater ute i regn, en normal og en Byggmax våtromsplater, med visuell forskjell etter seks måneder, omgitt av høstløv.
 
  • Liker
GreenYoda og 1 annen
  • Laddar…
Nå har du gitt meg en tankevekker i hvert fall TeroM! Får sette meg ned og regne litt tror jeg.. min kalkyle har jo allerede begynt å spore ut så hva gjør det om den sporer litt til :crysmile:
 
  • Liker
TeroM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.