16.812 lest ·
45 svar
17k lest
45 svar
Skrue til Fermacell fibergips
Men, om du har plywood, hvorfor fermacell på det? Fermacell argumenterer at det er ok i baderom uten plywood men jeg ville brukt plywood og vanlig gips da fermacellen vel ikke bidrar til noe på plywood. Fermacellen (eller går du for deres H2O plater) er ikke mer fuktbestandig enn vanlig gips og mugner like fort ved fukt.
Jeg ville nok fortsatt, kommer til å gjøre det i det andre baderommet, med våtromsgips med glassfiberoverflate i stedet for papir. Hadde spillbiter av begge ute over en vinter, den vanlige gipsplaten var bare mel med svart papir mens våtromsgipsen så ut som da jeg la ut bitene.
Jeg ville nok fortsatt, kommer til å gjøre det i det andre baderommet, med våtromsgips med glassfiberoverflate i stedet for papir. Hadde spillbiter av begge ute over en vinter, den vanlige gipsplaten var bare mel med svart papir mens våtromsgipsen så ut som da jeg la ut bitene.
Billig klinge fra jula/biltema gjør nok jobben. Jeg sagde inne, helt ok med støvsuger men hørselvern var et must. Det bråker mye når man skjærer i fermacell.P Peter_K skrev:
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 innlegg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2.915 innlegg
Anbefales vel fortsatt våtromsgips i sone 1 og Fermacell står jo med der. Falt litt for det smidige formatet med 600 mm bredde. Liker også at det ikke er noen sparkelkant, blir jo enklere både med våtromsfolien og flisleggingen.TeroM skrev:
Men, om du har plywood, hvorfor fermacell på det? Fermacell argumenterer at det er ok i baderom uten plywood men jeg ville kjørt med plywood og vanlig gips da fermacellen vel ikke bidrar til noe på plywood. Fermacellen (eller går du for deres H2O plater) er ikke mer fukttålig enn vanlig gips og mugner like fort ved fukt.
Jeg ville nok fortsatt, kommer til å gjøre det i det andre baderommet, med våtromsgips med glassfiberoverflate istedenfor papir. Hadde restbiter av begge ute over en vinter, de vanlige gipsplatene var bare mel med svart papir mens våtromsgipsen så ut som når jeg la ut bitene.
600, ja men platene veier som 2000 brede normalgips. Rette kanter er greit men du skal lime disse med fermacell fugelim. Kommer du dit har jeg 10 tuber igjen da jeg hadde litt uflaks når jeg tenkte ...P Peter_K skrev:
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 innlegg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2.915 innlegg
Våtromsgips med glassfiber overflate er vel ikke sugende hvilket hva jeg har forstått kan bli et problem da limet til folien tørker for sakte. Ser man på listen hos GVK https://www.gvk.se/godkanda-produkter/vatrumsskivor/ så er det ikke mange plater som er sugende, nå ble det vanskelig å velge.TeroM skrev:
Men, om du har plywood, varför fermacell på det? Fermacell argumenterer at det er ok i baderom uten plywood, men jeg ville kjørt med plywood og vanlig gips siden fermacellen vel ikke bidrar til noe på plywood. Fermacellen (eller går du for deres H2O plater) er ikke fukttåligere enn vanlig gips og mugner like fort ved fukt.
Jeg ville nok fortsatt, kommer til å gjøre det i det andre baderommet, med våtromsgips med glassfiberoverflate i stedet for papir. Hadde rester av begge ute over en vinter, den vanlige gipspanelet var bare mel med svart papir mens våtromsgipset så ut som da jeg la ut bitene.
BKRs liste https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2016/12/Vatrumsskivor-2016-12-14.pdf
Litt uklart med Humidboard 2.0. For Knauf står det ikke sugende i listen, men for Norgips sugende, men er ikke det samme plate?
Sist redigert:
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 innlegg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2.915 innlegg
Jo jeg tenkte å bruke Kiilto og bestiller nok fra Kakelplattan.se
Ser det dog som en ulempe med innsunkne langsider for platene skal vel ikke sparkles når man bruker folie og da blir det jo vanskeligere å sette flisene pent.
Ser det dog som en ulempe med innsunkne langsider for platene skal vel ikke sparkles når man bruker folie og da blir det jo vanskeligere å sette flisene pent.
Vet faktisk ikke om det er greit å sparkle eller ei.. Verdt å finne ut av!P Peter_K skrev:
@TeroM hvordan ville du ha bygget opp en vegg da? Plyfa og kartonggips og våtromsgips i dusj/bad?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 innlegg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2.915 innlegg
Ikke alle godkjente plater som er bra heller om man skal tro Villaeierne
http://www.villaagarna.se/Press/Nyheter/Godkannande-av-vatrumsskivor-lurar-konsumenter/
http://www.villaagarna.se/Press/Nyheter/Godkannande-av-vatrumsskivor-lurar-konsumenter/
Sist jeg bygde om et bad var ikke plyfa bak påfunnet, da ble det cc 30 reglade vegger og Byggmax våtromsgips med LIPs foliesystem.
Jeg har et bad i pipen og vurderingen i dag er plywood, samme plate fra Byggmax og antagelig LIP system 27. Det jeg liker med LIP er at folielimet er av tokomponent type og herder i stedet for å måtte tørke. Jeg kommer også, som sist, til å bruke våtromsgips i hele rommet, ikke bare i sone 1. Mener å huske at kravet ved forrige renovering var våtromsgips i sone 1 og mot yttervegger. I badet jeg kommer til å gjøre så vil det meste av veggene være i sone 1 eller yttervegger uansett. Vanlig kartongips kun i taket.
Når det gjelder sparkling av skjøter, det går å klare seg uten med mer fix under flisene, men det er et lite arbeid å ta en runde med sementbasert sparkel (godkjent for å være under fliser) i skjøtene da det ikke trenger å fylle ut og bli helt glatt som ved vanlige innervegger og tak der skjøtene skal være usynlige ved maling eller tapetsering.
Jeg har et bad i pipen og vurderingen i dag er plywood, samme plate fra Byggmax og antagelig LIP system 27. Det jeg liker med LIP er at folielimet er av tokomponent type og herder i stedet for å måtte tørke. Jeg kommer også, som sist, til å bruke våtromsgips i hele rommet, ikke bare i sone 1. Mener å huske at kravet ved forrige renovering var våtromsgips i sone 1 og mot yttervegger. I badet jeg kommer til å gjøre så vil det meste av veggene være i sone 1 eller yttervegger uansett. Vanlig kartongips kun i taket.
Når det gjelder sparkling av skjøter, det går å klare seg uten med mer fix under flisene, men det er et lite arbeid å ta en runde med sementbasert sparkel (godkjent for å være under fliser) i skjøtene da det ikke trenger å fylle ut og bli helt glatt som ved vanlige innervegger og tak der skjøtene skal være usynlige ved maling eller tapetsering.
