Renoveringsnybegynner
· Östergötland
· 53 innlegg
Hei, jeg skal tilleggsisolere et tak utenfra med 120 mm trefiberisolasjon. For å få til det skal jeg plassere 120*45 mm lekter på hver takstol (med rupanel imellom) så det dannes rom å legge isolasjon i. Taket har en helling på ca 30 grader. Men hvilken skrue bør jeg bruke og hvordan skal den skrus?
Skal man bruke lange skruer typ 200 mm og skru dem rett? Hvor kjøper man i så fall slike til rimelig pris?
Eller kan man bruke noen kortere skruer typ 140 mm og skru dem i ca 45 graders vinkel fra ca 50 mm opp (da bør de gå ned 70 mm i underlaget, er det tilstrekkelig?
Eller skal man montere med vinkelbeslag og bruke typ 70 mm skruer i dem?
Eller finnes det en annen metode jeg ikke tenker på?
Hvor tett skal jeg skru?
Skal man bruke lange skruer typ 200 mm og skru dem rett? Hvor kjøper man i så fall slike til rimelig pris?
Eller kan man bruke noen kortere skruer typ 140 mm og skru dem i ca 45 graders vinkel fra ca 50 mm opp (da bør de gå ned 70 mm i underlaget, er det tilstrekkelig?
Eller skal man montere med vinkelbeslag og bruke typ 70 mm skruer i dem?
Eller finnes det en annen metode jeg ikke tenker på?
Hvor tett skal jeg skru?
Medlem
· Stockholm
· 4 631 innlegg
Kan kryssregel være et alternativ?
45+70.
Det kanskje blir dyrere men enklere?
45+70.
Det kanskje blir dyrere men enklere?
Jeg gjorde lignende da jeg skrudde på kiler på et flatt tak. De var ca 140 som tykkest, jeg boret ned en bit med en 10 mm og dro med 6x160, som da i hvert fall fantes på byggmax til bra pris. Om det er riktig fremgangsmåte har jeg ingen anelse om, men jeg opplever det som om det ble stødig. Man må tilbake skruen og dra om så reglen virkelig dras tett til. Eventuelt forbore med en 6 mm.
Renoveringsnybegynner
· Östergötland
· 53 innlegg
Renoveringsnybegynner
· Östergötland
· 53 innlegg
interessant, hva kan risikoen være med denne løsningen? Om man bare har en tilstrekkelig lang bitsholder skulle man jo kunne bore ned 95 mm og da skru som om det var 45 mm regel man skrur i. Ovanpå dette kommer skjøten mellom to asfaltsboard så spikerlekter for å lage luftspalte, rupanel, takpapp, plate. Så det burde jo være liten risiko for at noe kan renne/falle ned i hullet.mowatom skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
160mm skrue burde vel rekke? Du drar inn hodet noen mm i treet så går de inn 42-43mm. Ser ikke hvorfor de skulle trenge å gå inn lengre enn det hvis treet du skruer i er ferskt. Let opp steder som selger skruer til kg pris så finner du sikkert noen som har lengre skruer billig.
Klikk her for å svare