byggare henke skrev:
bli nå ikke sur.
jeg har dysleksi.
lim den bare på.(jeg fikk låne et slikt spesialverktøy av min leverandør)
Det er greit. Jeg er ikke sur. Jeg bare spurte for å forstå hva du mente. Hvor kan man låne spesialverktøy tror du?

B
du får spørre din bygghandler.
japp. platen forsterker opp. mindre risiko for at tapet/foging/maling(nytt ord for meg) sprekker.
har en kompis med herlige vegger. 120 gips, stendere på cc 60, og bare ett lag gips. fint å feste flat-TV-en i. :-(

Jeg brukte noen hjørner (ytterhjørner) med gipsskruer. Det fungerer, men det er litt kronglete ettersom hodet på skruen lett går gjennom de stansede hullene. Hullene er bare litt mindre enn skruehodet (på de platene jeg brukte).
Så tipset min maler av en kusin meg om at det finnes ytterhjørner som man sparkler fast. Han skaffet noen og sparklet dem fast for meg. Plateflikene har en slags papirbelegg som man fukter med litt vann så de blir selvklebende mot gipsplatene. Deretter sparkler man direkte, og vips så sitter hjørnene på plass og fester seg i sparkelmassen. Så veldig smidig ut når han gjorde det, men han er jo maler av yrke...

Noen som har prøvd å bruke pappspiker i stedet for skruer til ytterhjørner?

lim og spik med kam på funker. Typ den gamle skivespiken. Men best er å bruke slagdonet...

Om jeg ikke tar helt feil, er spesialverktøyet du mangler bare til for å slå inn de utstansede kilene i profilen inn i gipsen. Fest profilen på ene siden med en skrue, så den ikke beveger seg, ta deretter en skrutrekker og slå inn "piggene" i gipsen på den andre siden. Gjør det samme på den andre siden. Spar 1000 spenn!
Lykke til! Johan

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.