Har satt OSB i hallen etter bytte av vindusstørrelse og ytterdør samt bytte av gammel isolasjon innenfra. Det finnes fire innerhjørner, der jeg kommer til å sette blikkprofil LP50 utenpå OSB før gipsplatene skal opp, og to ytterhjørner der jeg kommer til å sette hjørnebeskyttelse i blikk. Dere vet sånne med en liten opphøyd kant å sparkle mot ytterst på hjørnet og stansede skruehull.

Spørsmålet er nå hva som er best å feste hjørnebeskyttelsen med. Det finnes jo et spesialverktøy for dette formålet, og som koster skjorta (over 1 tkr) og dermed ikke føles aktuelt. Jeg fikk tips om å bruke montasjeskruer, men jeg tror at skruehodet kommer til å havne akkurat i sparkleflaten, til tross for at de har riktig lav profil. Pappstift kanskje kan funke, men det føles klumpete og ukontrollert å spikre. Så kom jeg på at det kanskje skulle funke med vanlig gipsskrue. Hva tror dere? :confused:

Når det gjelder innerhjørnene er jeg inne på å montere LP50 med montasjeskruer gjennom OSB inn i underliggende trestender. Hva tror dere? :confused:

Hei,

Jeg brukte gipsskrue, men med blandede resultater. Hjørnelisten bøyes lett av skruen og blir umulig å få pen ved sparkling.

Nå bruker jeg PL400 og limer dem opp. Veldig bra.

/Jørgen

erikssonjorgen skrev:
Hei,

Jeg brukte gipsskrue, men med blandede resultater. Hjørnelisten bøyes lett av skruen og blir umulig å få pen ved sparkling.

Nå bruker jeg PL400 og limer dem opp. Veldig bra.

/Jørgen
Takk for raskt svar! Har aldri brukt PL400. Hvor mye trenger man å legge på? Setter man skrue for å holde hjørnebeskyttelsen på plass mens limet tørker eller hvordan gjør man?

B
ta vanlig monteringslim. PL400 er litt spesiell.
men det limer bra og overalt. skal sjekke opp et godt alternativ slik at kostnader holdes ned litt grann

B
forresten.
plate under gipsplaten??

byggare henke skrev:
forresten.
plate under gipsplaten??
Ja? Har du noe annet forslag? Altså, ikke på ytterhjørnene men i innerhjørnene.

Mikael_L
Jeg satte også noen slike metallprofiler der det hadde blitt glemt, så det manglet stender bak. Funker fint, og redder hele situasjonen noen ganger.

I innerhjørner behøves ingen plate. I Ytterhjørner skal platen monteres utenpå gipsen, og gipsskrue fungerer utmerket.

B
pleier å finnes L vinkler.
gipsvinkelen kan være svak for det der

byggare henke skrev:
brukar finnes L vinkler.
gipsvinkelen kan være klen til det der
Snakker du om inner- eller ytterhjørner? LP50 er jo en "L-vinkel" og det er til innerhjørnene jeg har tenkt dem.

B
bli nå ikke sur.
jeg har dysleksi.
ta og lim dit bare.(jeg fikk låne en sånn der spesialverktøy av min leverantør)

Sist redigert av en moderator:
For ytterhjørner kjører du plåt med gipsskruer utenfor gipsen. Men for innerhjørner er jeg ikke helt med, hvorfor plåt?

Mikael_L
pbengtsson skrev:
For ytterhjørner bruker du blikk med gipsskrue utenfor gipsen. Men for innerhjørner er jeg ikke helt med, hvorfor blikk?
Om det mangler regel bak.

B
han ser ut til å ha gått glipp av litt i sin konstruksjon. så L-platen stiver opp litt.
smart å sette den der også så kanskje det ikke blir noen glipe mellom veggene

byggare henke skrev:
han verkar ha bommet litt i sin konstruksjon. så L-platen stiver opp litt.
smart å sette den der også så kanskje det ikke blir noen glipe mellom veggene
Huset er bygget i 1971, så konstruksjonen er liksom som den er. Men noen forbedringer er likevel gjort i det aktuelle rommet når gipsplatene og isolasjonen var fjernet. Bl a har jeg supplert stenderne i innerhjørnene, så det skal finnes stender å skru i overalt. Veggene er prefabrikkert fra starten, så jeg har merket at det ikke alltid finnes stender på begge sider av innerhjørnene. Litt vrient å sette ord på, men dere skjønner sikkert hva jeg mener. :)

Trehus beveger jo på seg en del. Det finnes en hel del sprekker i en del hjørner. Også gammel tapet som har krøllet seg sammen. Derfor fikk jeg tipset, til tross for at det nå finnes stender å skru i overalt, om å sette LP50 mellom OSB og gips. Bare litt bakgrunn...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.