25.037 lest ·
20 svar
25k lest
20 svar
Skrue eller spiker til hjørnebeskyttelse utenpå gips?
Side 1 av 2
Har satt OSB i hallen etter bytte av vindusstørrelse og ytterdør samt bytte av gammel isolasjon innenfra. Det finnes fire innerhjørner, der jeg kommer til å sette blikkprofil LP50 utenpå OSB før gipsplatene skal opp, og to ytterhjørner der jeg kommer til å sette hjørnebeskyttelse i blikk. Dere vet sånne med en liten opphøyd kant å sparkle mot ytterst på hjørnet og stansede skruehull.
Spørsmålet er nå hva som er best å feste hjørnebeskyttelsen med. Det finnes jo et spesialverktøy for dette formålet, og som koster skjorta (over 1 tkr) og dermed ikke føles aktuelt. Jeg fikk tips om å bruke montasjeskruer, men jeg tror at skruehodet kommer til å havne akkurat i sparkleflaten, til tross for at de har riktig lav profil. Pappstift kanskje kan funke, men det føles klumpete og ukontrollert å spikre. Så kom jeg på at det kanskje skulle funke med vanlig gipsskrue. Hva tror dere?
Når det gjelder innerhjørnene er jeg inne på å montere LP50 med montasjeskruer gjennom OSB inn i underliggende trestender. Hva tror dere?
Spørsmålet er nå hva som er best å feste hjørnebeskyttelsen med. Det finnes jo et spesialverktøy for dette formålet, og som koster skjorta (over 1 tkr) og dermed ikke føles aktuelt. Jeg fikk tips om å bruke montasjeskruer, men jeg tror at skruehodet kommer til å havne akkurat i sparkleflaten, til tross for at de har riktig lav profil. Pappstift kanskje kan funke, men det føles klumpete og ukontrollert å spikre. Så kom jeg på at det kanskje skulle funke med vanlig gipsskrue. Hva tror dere?
Når det gjelder innerhjørnene er jeg inne på å montere LP50 med montasjeskruer gjennom OSB inn i underliggende trestender. Hva tror dere?
Hei,
Jeg brukte gipsskrue, men med blandede resultater. Hjørnelisten bøyes lett av skruen og blir umulig å få pen ved sparkling.
Nå bruker jeg PL400 og limer dem opp. Veldig bra.
/Jørgen
Jeg brukte gipsskrue, men med blandede resultater. Hjørnelisten bøyes lett av skruen og blir umulig å få pen ved sparkling.
Nå bruker jeg PL400 og limer dem opp. Veldig bra.
/Jørgen
Takk for raskt svar! Har aldri brukt PL400. Hvor mye trenger man å legge på? Setter man skrue for å holde hjørnebeskyttelsen på plass mens limet tørker eller hvordan gjør man?erikssonjorgen skrev:
I innerhjørner behøves ingen plate. I Ytterhjørner skal platen monteres utenpå gipsen, og gipsskrue fungerer utmerket.
For ytterhjørner kjører du plåt med gipsskruer utenfor gipsen. Men for innerhjørner er jeg ikke helt med, hvorfor plåt?
Huset er bygget i 1971, så konstruksjonen er liksom som den er. Men noen forbedringer er likevel gjort i det aktuelle rommet når gipsplatene og isolasjonen var fjernet. Bl a har jeg supplert stenderne i innerhjørnene, så det skal finnes stender å skru i overalt. Veggene er prefabrikkert fra starten, så jeg har merket at det ikke alltid finnes stender på begge sider av innerhjørnene. Litt vrient å sette ord på, men dere skjønner sikkert hva jeg mener.byggare henke skrev:
Trehus beveger jo på seg en del. Det finnes en hel del sprekker i en del hjørner. Også gammel tapet som har krøllet seg sammen. Derfor fikk jeg tipset, til tross for at det nå finnes stender å skru i overalt, om å sette LP50 mellom OSB og gips. Bare litt bakgrunn...