Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jeg hadde gått for det. Det holder sikkert for en sånn. Jeg måtte se to ganger dog, for jeg syntes først bildet var av den nye lampen 😂
De er like!
Ja det får vel bli å skru og håpe på det beste 😁 ja de er litt like :) vi bytter ikke fordi vi ikke liker den gamle men fordi vi har bygd ut kjøkkenøya under og da havner den gamle feil og blir for liten.

• Liker
Farstatjej90
  • Laddar…
H
Rejäl skrev:
Blir vel neppe et problem med dagens led-lamper.😀
Sannsynligvis ikke om nå TS bruker ledlamper.😀 Nå ser man jo også hvilken lampe TS har tenkt seg, og da spiller det mindre rolle om det er ledlamper eller ikke.

Farstatjej90
R Razid skrev:
Ja det får vel bli å skruve og håpe på det beste 😁 ja de er litt like :) vi bytter ikke fordi vi ikke liker den gamle, men fordi vi har bygd ut kjøkkenøya under og da havner den gamle feil og blir for liten.
Du merker om det ikke vil holde. Skru den opp med plugg og så skru fast. Ikke trekk til skruen for hardt så du får platen med deg.
Når du har skrudd opp, bare dra lett i festet og kjenn. Sitter den stumt fast så vil aldri lampen falle ned. Det blir jo ingen belastning normalt på en lampe så den vil bli værende der.

Jeg skrudde løs en boks i taket og kjente litt etter om jeg kunne kjenne hvor tykk platen er og hva jeg kunne føle så er den minst 1 cm, men trolig tykkere.

hva jeg kan finne når jeg googler på det så ser det ut til at de fleste ligger på 12mm tykkelse så det er vel trolig så tykke jeg har også.

Da kan det være en sponplate 12 mm. Er det hardt i kanten så bekrefter det sponplate. Som det sies, begynn med vanlig skrue og kjenn om den drar bra. Da sitter det fast. Men ikke noe å henge trappet i 🙄

Farstatjej90
R Razid skrev:
Hva jeg kan finne når jeg googler det så ser det ut som de fleste ligger på 12mm tykkelse så det er vel trolig så tykke jeg har også.
Med 99,9% sikkerhet kan du bore, sette plugg og skru opp lampen din.
Om det skjer noe ville jeg gjettet at plata enten sprekker fordi det er noe merkelig materiale som man ikke pleier å bruke eller så drar du skruen for hardt i pluggen så du får med deg en bit plate ut (typ som et telt).
At du skulle skru opp lampen og den så faller ned fordi plata ikke holder det ville jeg sagt er utelukket. Om du bruker plugg altså.

Er det takess så er det sponplate og bare å skru på.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vanlig montasjeskrue uten plugg ville jeg brukt.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Alt som skrus i spon som skal sitte skikkelig fast, så skal det bores først, ikke boreskrue da. Boret skal være noen tideler mindre enn skrues kjernen mellom gjengespissene. Å skru en skrue rett inn, da vil skruen presse ut en del på baksiden av platen, sprekke ut en del og med plugg så må det bores først og pluggen skal gå gjennom platen med minst 1 cm, og en lang skrue skal gjennom pluggen helt for at den skal bli større enn hullet der. Nå går det nok an å skru i spon uansett og det avhenger helt av hva som skal festes, med 1-2 skruer eller mange, men skal det sitte fast så er borre det eneste.

Takk for alle tips. Det blir å teste og håpe det blir bra. Jeg kan skrive en oppdatering her når det er gjort hvis noen flere lurer på det samme i fremtiden.

Nå, etter kanskje litt for lang tid, har jeg satt opp lampen som jeg spurte om. Den sitter med montasjeskrue uten plugg, og jeg forborret før jeg skrudde. Alt gikk strålende og den sitter stødig. Takk for tips og råd!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.