Heisann
holder på med å starte byggingen av en innervegg, gulvet består av
parkettgulv, kan jeg skru gulvlisten direkte i parketten eller må jeg
plugge først, synes selv at det ikke burde være noen problemer med å skru direkte
i gulvet siden det er tregulv, men vil gjerne ha synspunkter på dette.
Mvh Danne
holder på med å starte byggingen av en innervegg, gulvet består av
parkettgulv, kan jeg skru gulvlisten direkte i parketten eller må jeg
plugge først, synes selv at det ikke burde være noen problemer med å skru direkte
i gulvet siden det er tregulv, men vil gjerne ha synspunkter på dette.
Mvh Danne
Et alternativ for å fortsatt ha en delvis flytende konstruksjon er å bruke hullsag gjennom parketten om du har et underliggende gulv som er robust nok til å feste reglen i. Har du for eksempel underliggende sponplate og din regel i bunnen av innerveggen er en liggende 40x70 kan du for eksempel bruke hullsag og rundt 60-70 mm bor gjennom parketten hver 40-50 cm. I de hockeypuckformede hullene legger du deretter hockeypucker som er ~10 mm i diameter mindre enn hullet du har saget samt 2-3 mm høyere enn parketten. Kryssfiner eller lignende pleier å være takknemlig å lage slike i. Disse skrur du ned i underliggende gulv og deretter skrur du reglen mot disse.
For å fortsatt holde det flytende avhenger det av at du ikke hviler gipsen direkte mot parketten da det vil presse den ned. Jo høyere i tak og jo mer gips/kryssfiner/obs du skal bruke på veggen jo tettere må du sette dine "hockeypucker".
Personlig synes jeg teknikken er for tungvint å bruke, men i noen spesielle tilfeller fungerer den, har man en dykksag er det selvfølgelig enklere å kappe opp for en regel, men om man har en gammel fin parkett og det er risiko for at veggen senere skal fjernes gjør man med hullsagen i alle fall mulig å bytte ut enkelte parkettstaver om man setter hullene smart.
// Mats
For å fortsatt holde det flytende avhenger det av at du ikke hviler gipsen direkte mot parketten da det vil presse den ned. Jo høyere i tak og jo mer gips/kryssfiner/obs du skal bruke på veggen jo tettere må du sette dine "hockeypucker".
Personlig synes jeg teknikken er for tungvint å bruke, men i noen spesielle tilfeller fungerer den, har man en dykksag er det selvfølgelig enklere å kappe opp for en regel, men om man har en gammel fin parkett og det er risiko for at veggen senere skal fjernes gjør man med hullsagen i alle fall mulig å bytte ut enkelte parkettstaver om man setter hullene smart.
// Mats
faen så vanskelig dette ble, er det ingen som har gjort dette tidligere?
hva kan skje i verste fall om jeg skrur direkte i gulvet? forstår at
tregulvet er levende og kan bevege på seg, men hvor mye? spiller det noen rolle
at det er i andre etasje i vårt hus? det er en 1½ plans trevilla.
M vh Danne
hva kan skje i verste fall om jeg skrur direkte i gulvet? forstår at
tregulvet er levende og kan bevege på seg, men hvor mye? spiller det noen rolle
at det er i andre etasje i vårt hus? det er en 1½ plans trevilla.
M vh Danne
Takk myrstack, jeg syntes det føltes langt å forklare,
Nei da Dannelind, det er ikke så slitsomt, gjør som myrstack foreslo, bor litt her og der med hullsagen,
Er parketten 15 mm, så tar du en 16 -18 ?mm sponplate eller noe, og borer ut pucker fra den, som du deretter legger i hullene du har fått i parketten,
Du kan også bruke stikksag for å lage puckene, er de 10 mm mindre enn hullet så gjør det jo ingenting.
Sett på bunnsvillen, og skru fast.
Det dreier seg om 15 minutters arbeid,
Eller så går du bare på, uten å gjøre noe og tar sjansen…
Nei da Dannelind, det er ikke så slitsomt, gjør som myrstack foreslo, bor litt her og der med hullsagen,
Er parketten 15 mm, så tar du en 16 -18 ?mm sponplate eller noe, og borer ut pucker fra den, som du deretter legger i hullene du har fått i parketten,
Du kan også bruke stikksag for å lage puckene, er de 10 mm mindre enn hullet så gjør det jo ingenting.
Sett på bunnsvillen, og skru fast.
Det dreier seg om 15 minutters arbeid,
Eller så går du bare på, uten å gjøre noe og tar sjansen…
Klikk her for å svare